Ismét megpróbált mintát gyűjteni a Perseverance a Marson

2021.09.02. · tudomány

Az első augusztus 9-én végrehajtott sikertelen kísérlet után újra nekiveselkedett az amerikai űrhivatal, a NASA Perseverance nevű marsjárója, hogy kőzetmintát gyűjtsön – írja a BBC. Az előző mintavételi kísérlet során valószínűleg szétmorzsolódott a kőzet mielőtt a gyűjtőcsőbe került volna.

Mint korábban megírtuk, a február 18-án a Mars Jezero-kráterében landoló Perseverance az eddigi legfejlettebb űrszonda, amit az emberiség egy másik bolygóra küldött. Leszállóhelye több milliárd évvel ezelőtt egy tó, valamint egy folyó által lerakott deltatorkolat lehetett, ezért az eddigi legjobb lehetőséget biztosítja esetleges ősi marsi életnyomok megtalálására.

A Perseverance által az elmúlt fél évben végzett megfigyelések alapján a kutatók szerint szinte biztos, hogy 3,5-4 milliárd évvel ezelőtt a kráter valóban egy tónak adott otthont.

A Perseverance a Jezoro-kráterben augusztus 20-án
photo_camera A Perseverance a Jezoro-kráterben augusztus 20-án Fotó: HANDOUT/AFP

Marsjáró robot másodjára egy Rochette nevű szikladarabból próbált meg mintát venni, a következő napokban kiderül, hogy sikerült-e a misszió.

A Rochette szikla és a mintavételi furat
photo_camera A Rochette szikla és a mintavételi furat Fotó: NASA

A minta a 2030-as évek elején juthat vissza a Földre, hogy a kutatók feltárhassák a Mars geológiai történetét, választ adva arra a kérdésre, hogy létezett-e valaha a bolygón élet.