Óriásként uralhatta a kambriumi óceánok mélyét egy most felfedezett ősi ragadozó, pedig alig volt félméteres

2021.09.10. · tudomány

Az 541-485 millió évvel ezelőtti földtörténeti korban élt állatokhoz képest óriási méretű volt az az ízeltlábú radiodonták közé sorolt ragadozó, amelyet az Ontariói Királyi Múzeum paleontológusai azonosítottak.

A Titanokorys gainesi fosszíliáit a Sziklás-hegység kanadai részén, a Burgess-palán találták meg még 2018-ban, de a kutatók csak most publikálták eredményeiket a Royal Society Open Science folyóiratban szeptember 8-án megjelent tanulmányukban.

A Titanokorys gainesi rekonstrukciós rajza négy nézetben
photo_camera A Titanokorys gainesi rekonstrukciós rajza négy nézetben Fotó: Ontariói Királyi Múzeum

A lelőhelyen korábban számos hasonló korú állati kövületet találtak, de a feltárt kabriumi élőlények többségének mérete alig pár centiméteres volt, míg a T. gainesi hossza elérte a fél métert.

A kutatást ismertető Science kiemeli, hogy a faj hordozza radiodontának az összes közös jellemzőjét: az ananász keresztmetszetű, kör alakú szájat, bennük a tépőfogakkal, valamint a száj előtt tüskés függelékeket, továbbá a nagy összetett szemek. A új faj különlegessége, hogy mindezek egy szuper méretű, páncéllal borított fejet alkotnak.

A kutatók először úgy vélték, hogy a lelelt a korábban már azonosított Cambroraster falcatus óriásira nőtt példánya, ám a tüzetesebb vizsgálat kiderítette, hogy egy különálló nemzetséghez tartozó fajról van szó. A paleontológusok szerint eredményeik arra utalnak, hogy a kambriumi ökoszisztémák rendkívüli sokféleséggel, és nagyszámú ragadozóval bírtak, ezért is folytatják a következő szezonban a lelőhely további feltársását.

Az alábbi videóban az 500 millió évvel ezelőtt élt Cambroraster falcatus és a Titanokorys gainesi mozgóképes rekonstrukciója látható.