Ilyen motorral járhatják be a Holdat a jövő űrhajósai
Az egyedi motorkerékpárokat tervező drezdai cég, a Hookie ezúttal az aszfalt helyett egy másfajta terepre való motor prototípusát mutatta be: a Tardigrade (magyarul: Medveállatka) nevű kétkerekű elektromos holdmotor kisebb és könnyebb a hagyományos holdjáróknál, vagyis költséghatékonyabb lenne ilyen járműveket küldeni a Holdra a későbbi expedíciók során.
Egy holdjáró mérete nagyjából 3-4 Tardigrade-ének felel meg, míg a német cég által gyártott holdmotor tömege 140 kilogramm, a NASA korábbi küldetéseiben használt 210 kilós holdjáróhoz képes. Az űrexpedíciók során fellőtt eszközök tömege azért is fontos szempont, mert a küldetések során kilogrammonként kell fizetni a terheket – 1 kg körülbelül 2720 dollárba (közel 850 ezer forintba) kerül.
A Hookie egy orosz dizájner, Andrew Fabishevskiy digitális rajzai alapján kezdett dolgozni a Tardigrade tervein, és az alapítók szerint nagy segítségükre volt a munkában, hogy a földi használatra szánt motorkerékpárokkal szemben ezúttal nem kellett megfelelni a német hatóságok szigorú termékbiztonsági követelményeinek, így elég volt a jármű funkcionalitására, alapanyagaira és tömegére koncentrálni.
A végeredmény egy olyan holdjáró motor, amelynek váza tíz milliméter vékony, lézervágott alumíniumból, míg tengelyei szintén ultrakönnyű fémből készültek. A fémvázat csövekből álló külső vázzal vonták be, az alumínium bevonattal ellátott Kevlar borítást a NASA beszállítója, a DuPont készítette – ez a borítás védi a hajtásláncot a világűr sugárzásától, a kisebb ütésektől és a Hold zord hidegétől. Az elektromos hajtásláncot a fenntartható elektromos motorjairól ismert svéd Cake gyártotta.
A legnagyobb kihívást a Tardigrade kerekeinek megépítése okozta. A levegő nélküli abroncsok kialakításánál 12 darab 3D-nyomtatott poliuretán futófelületi modult készítettek mindkét kerékhez, majd a felnikre rögzítették őket. Ez a rendszer légmentes gumiabroncsokkal szemben támasztott követelmények teljesítése mellett lehetővé teszi az egyes alkatrészek könnyű cseréjét sérülés esetén, és beépített redundanciát is biztosít.
Bár a cégnek egyelőre nincs megállapodása egy űrügynökséggel sem, Niko Müller, a Hookie társalapítója elmondta, hogy a NASA tud a projektről, és ha úgy érzik, hogy érdemes tárgyalni, ők készek az együttműködésre. Az amerikai űrhivatal 2024-ben szeretne visszatérni az emberes holdmissziókhoz, és egy állandó holdbázis létesítéséről is szó van, vagyis az egyszerű közlekedést is biztosítani kell majd – erre nyújtana költséghatékony megoldást a Hookie.
Kapcsolódó cikkek a Qubiten: