Szegedi kutatók olyan gyógyszerhatóanyagokat azonosítottak, amelyek sikerre vihetik az Alzheimer- és a Parkinson-kór terápiáját

2022.01.14. · tudomány

Az olyan demenciával és mozgáskiesésekkel járó betegségeknél, mint az Alzheimer-, a Parkinson- vagy a Huntington-kór, a jelenleg használt gyógyszeres kezelések nem akadályozzák meg az idegsejtek pusztulását. A demenciával, illetve a mozgási funkciók leépülésével járó betegségeknek nincs oki gyógykezelése. Az ilyen betegségekben kialakuló neuroinflammáció néven ismert krónikus agyszöveti gyulladást a klasszikus gyulladásgátló gyógyszerek nem tudják meggátolni.

A Szegedi Tudományegyetem és a Szegedi Biológiai Kutatóközpont 11 kutatócsoportját összefogó, fizikusokból, vegyészekből, gyógyszerészekből, biológusokból és orvosokból álló konzorciumnak több éves munkával sikerült több olyan új vegyületet azonosítani és tiszta formában előállítani, amelyek a klinikai tesztelést megelőző kísérletekben sejtvédő és gyulladásgátló hatásúnak bizonyultak – olvasható az Eötvös Lóránd Kutatási Hálózat pénteken, január 14-én megjelent közleményében.

Ezek a vegyületek képesek átlépni a vér-agy gáton, egy részük sejtosztódást gátló hatású, az 0758-S jelű vezérvegyület pedig epilepsziásgörcs-gátló hatást is mutat. „A kifejlesztett gyógyszerhordozó rendszerek között a kutatók találtak olyat, amely elősegítette a vezérvegyület hatékonyabb bejutását a központi idegrendszerbe. Az orron keresztül alkalmazott készítmény lehetővé teszi a fejlesztés alatt álló hatóanyag közvetlen bejuttatását az agyba a vér-agy gát megkerülésével” – áll a közleményben.

A 2021. december 31-én lezárult négyéves kutatási projekten dolgozó tudományos konzorcium tagjai folytatni kívánják az idegrendszeri betegségek megelőzésére és kezelésére potenciálisan alkalmas gyógyszerjelölt anyagaik további fejlesztését.