Magyarországról is megfigyelték a ritka földközeli kisbolygó hétfői elhaladását

2022.01.19. · tudomány

A csillagászközösséget napok óta az 1994 PC1 jelzésű, 1 kilométeres, a Földre potenciálisan veszélyes kisbolygó tartotta lázban, amely végül hétfő este, körülbelül 2 millió kilométer távolságban elhaladt bolygónk mellett. Az aszteroida útját magyar csillagászok is megfigyelték és rögzítették.

A kisbolygó nagyjából 5 holdtávolságra járt a Földtől, ami alig több, mint amilyen messzire a James Webb űrtávcső utazik. Ilyen méretű, legalább egy kilométeres aszteroidák néhány évente járnak a Földhöz viszonylag közel, de a legutóbbi nagy kisbolygó-elhaladás, a 4-5 kilométeres Florence látogatása tőlünk 7 millió kilométerre történt, vagyis az 1994 PC1 jóval közelebb merészkedett a Földhöz.

A Vega Csillagászati Egyesület (VCSE) tagjai este 7 és 9 óra között egy Zoom-meetingen osztották meg egymással képeiket, és tartottak közös távészlelést.

photo_camera Fotó: Schmall Rafael

Shmall Rafel a Somogy megyei Kaposfőről, az udvarban álló házi csillagdájából észlelte a kisbolygót, Vámosi Flórián a szintén somogyi Hetesben található privát csillagvizsgálóját vezérelte a távolból, Szigetszentmiklósról, de a VCSE Távvezérelt Csillagvizsgálója is készített felvételeket.

photo_camera Fotó: Vámosi Flórián

„A képeken a kisbolygó nyoma a szaggatott egyenes vonal a pontszerű csillagok között. Mivel gyorsan mozog, ezért csíkot húz a 30-75 másodperces képeken is. A megszakítások azért vannak, mert akkor történt a fényképek letöltése, és ekkor nem történt fotózás. A kisbolygó biztonságosan nagy távolságban haladt el, de lehetőséget adott arra, hogy a hivatásos csillagászok radarral és nagy távcsövekkel részleteiben is megvizsgálják” – írja a VCSE közleménye.

photo_camera Fotó: VCSE / Csizmadia Szilárd

Az ilyen méretű kisbolygók folyamatos monitorozása azért is szükséges, mert ha egy ilyen a Földbe csapódna, akkor egy egész földrész területére kiterjedő pusztítást tudna okozni. Aggódni egyelőre nem kell, a csillagászok előrejelzése szerint a következő 100 évben nem éri ilyen becsapódás a Földet. A szakértők folyamatos erőfeszítéseket tesznek annak érdekében, hogy az összes olyan méretű aszteroidát felfedezzék, ami a Föld pályáját keresztezi, vagy akár csak megközelíti, így potenciálisan kárt okozhat.