A déli sarkkörön túl megtelepedő szamárpingvinek a felmelegedést és az antarktiszi ökoszisztéma gyors változását jelzik

2022.01.24. · tudomány

Elsőre örvendetes, hogy az antropogén felmelegedés hatására egyes fajok élettere nem csökken, hanem növekszik. A New York-i Stony Book egyetem kutatói nemrégiben fedeztek fel egy eddig ismeretlen, 75 tagú szamárpingvin-kolóniát az Antarktiszi-félsziget közelében található Andersson-szigeten, amelyet pár évtizede még az öröknek gondolt jég borított – írja a LiveScience.

A Föld harmadik legnagyobb testű pingvinfajának számító szamárpingvinekről (Pygoscelis papua) eddig az volt a tudományos közvélekedés, hogy a szubantarktikus régiók lakói. Jelentősebb telepeiket a Falkland-szigeteken, Déli-Georgián és a Kerguelen-szigeteken tartották számon, valamint a Macquarie-, a Heard-, a McDonald- és a Déli-Shetland-szigetek jégmentes partjainál.

A szamárpingvin-kutatók szerint a madarak nem változtattak korábbi, közel 38 millió éves evolúciójuk alatt kialakult szokásaikon és továbbra is a tartósan száraz, köves partokon alapítanak kolóniákat a költési időszak idején. Az újonnan felfedezett telep azt jelzi, hogy az Antarktiszi-félsziget eddigi ökoszisztémája tartósan megváltozik a felmelegedés hatására.

Szamárpingvinek
photo_camera Szamárpingvinek Fotó: Wikipédia

Az új kutatási eredmények ismeretében, a még érintetlen flóra és fauna védelmében a kutatók és a térségben expedíciót szervező kanadai Greenpeace három új tengeri védett területet kialakítását szorgalmazza. A Kelet-Antarktiszon, az Antarktiszi-félszigeten és a Weddell-tengeren létrehozandó természetvédelmi zónák mintegy 4 millió négyzetkilométernyi területet foglalnának magukban.