A Csendes-óceán partvidékét követve hódíthatták meg Amerikát az első emberek

2022.03.23. · tudomány

Az eddigi migrációs elméletek szerint az Ázsiából érkező embercsoportok a Szibériát Alaszkával összekötő földnyelven átkelve a szárazföld belsejében található, észak-dél irányú jégmentes folyosót követve népesítették be az amerikai kontinenst. A PNAS folyóiratban hétfőn publikált tanulmányban részletezett legújabb eredmények szerint azonban ennek volt egy jelentős természeti akadálya. Nevezetesen, hogy a nemzetközi szakterminológiában Ice-Free Corridor (IFC) egyáltalán nem volt jégmentes abban az 25-27 ezer évvel ezelőtti időszakban, amikor az emberek első hulláma már bizonyíthatóan elérte Közép- és Dél-Amerikát is.

Az őskori népvándorlás korábban feltételezett útját eltorlaszolták ugyanis azok, a nem ritkán 300 emelet magas jégfalak, amelyek csak 14-15 ezer évvel ezelőtt olvadtak el. A tanulmányt jegyző kutatók ezt az állításukat az IFC 1200 kilométer hosszan elnyúló nyomvonaláról gyűjtött geológiai minták vizsgálatára alapozzák.

A kőzetek radioaktivitásának elemzésével a geológusok meghatározták, hogy az adott minta mikor és mennyi ideig volt jég alatt. Az eredmények azt mutatják, hogy 13 800 évvel ezelőttig a 400-900 méter vastag gleccserek miatt szinte biztosan nem volt átjárható az útvonal.

photo_camera A feltételezett jégmentes folyosó nyomvonaláról gyűjtött minták és az őskori vándorlásról tanúskodó régészeti leletek elhelyezkedése Fotó: Clark et al./ PNAS

A geológusok a következőkben a Csendes-óceán partvidékén is kutatnának, hogy kiderítsék, vajon az alternatív útvonal tényleg járható volt-e a vzsgált időszakban.