Elképesztő hangokkal kommunikálnak egymással az Atlanti-óceán hosszúszárnyú bálnái

2022.04.25. · tudomány

A Fokváros partjaitól mintegy ezer kilométerre észak-nyugatra, az Atlanti-óceán felszíne alatt található Vema tengeri hegy környékének ökoszisztémáját kutatta még 2019 őszén a Greenpeace, a dél-afrikai Stellenbosch és az angliai Exeter Egyetem közös expedíciója. A terület azért érdekelte a kutatókat, mert az óceánfenék tektonikus folyamatainak következtében kiemelkedő, de szárazra nem került geológiai alakzatok élővilága rendkívül gazdag – írja az ILF Science.

A kutatók sok más vizsgálat mellett számos hangfelvételt is készítettek a púpos, másnéven hosszúszárnyú bálnák (Megaptera novaeangliae) énekes kommunikációjáról. A hidrofonnak nevezett víz alatti mikrofonok a tengeri emlősök ismert dallamos jelzésein túl egy sor „rendkívül impulzív” hangot is rögzítettek – derül ki az expedíció közleményéből.

A JASA Express Letters folyóiratban április 20-án publikált kutatási jelentés szerint a hidrofonok három éjszaka 600, egyértelműen a bálnáktól származó olyan puskalövésszerű hangot is felvettek, amilyeneket korábban csak a szintén vándorló életmódot folytató simabálnafélék (Balaenidae) családjába tartozó fajoknál figyeltek meg. Az egyik ilyen bálnahang erre a linkre kattintva hallgatható meg.

Púpos bálna a kicsinyével
photo_camera Púpos bálna a kicsinyével Forrás: Wikimedia Commons

A simabálnák „puskalövései” pedig az alábbi videóban hallhatók:

Hogy mi a funkciója ezeknek a hangoknak, az egyik esetben sem tisztázták még a kutatások.