Semmi kimutatható hatása nincs a gyerekek iskolai teljesítményére, ha a szülők segítenek megírni a házit

2022. augusztus 26.
tudomány
  • Link másolása
  • Facebook
  • X (Twitter)
  • Tumblr
  • LinkedIn

Az amerikai Penn State Oktatási Főiskola kutatói szerint nincs szignifikáns hatása az általános iskolában a gyerekek tanulmányi eredményeire, ha a szüleik segítenek nekik házit írni. A tanulmány a Journal of Research in Childhood Education folyóiratban jelent meg, és augusztus közepén szemlézte a Science Alert.

A tanulmány két reprezentatív adatbázist használtak, és kifinomult statisztikai modelleket, például fix-hatás modelleket építettek annak vizsgálatára, hogy van-e összefüggés a szülői segítségnyújtás és a diákok olvasási vagy matematikai teljesítménye között. Az eredmények a szocioökonómiai státuszt és a szülők iskolázottságát is figyelembe véve azt mutatták, hogy egyrészt nincs statisztikai összefüggés a két jelenség között, másrészt ezen a szülők iskolázottsága vagy a gyerek alapteljesítménye sem változtatott. A kutatók szerint három potenciális mechanizmus nullázhatja le a szülői segítség potenciális hasznát: kognitív képesség-visszaesés, az otthoni érzelmi környezetre gyakorolt negatív hatások és az áthárított felelősség.

Katerina Bodovski oktatással foglalkozó professzor és a tanulmány első szerzője szerint mivel senki nem feltételezheti, hogy a szülők rendelkeznek oktatási vagy fejlesztéspszichológiai háttérrel, vagy hogy egyáltalán ismerik az amerikai oktatási rendszert - az amerikai iskolákban a gyerekek mintegy negyedének legalább az egyik szülője bevándorló -, lehet, hogy nincsenek meg azok a készségeik, amelyekkel végig tudják vezetni gyerekeiket a házi feladatokon. Emiatt előfordulhat, hogy ehelyett megmondják a jó megoldást, amelyik viszont megfosztja a gyereket a problémamegoldás gyakorlásával járó kognitív előnyöktől.

Bodovski szerint emellett a szülők intenzív bevonódása a gyerekek házi feladatokkal kapcsolatos teendőibe az egész családra kiható stresszel járhat. Az Indianai Egyetem kutatói például arra jutottak, hogy ha a szülők segítenek a gyerekek házijában, ez a szükségesnél nagyobb nyomást helyezhet rájuk, vagy olyan viselkedést engedhet meg a gyereknek, amit az osztályteremben nem tolerál a tanár, és növelheti a konfliktusok számát szülő és gyerek között.

Sőt, a kutatók szerint a szülői segítség még az áthárított felelősség érzetét is felkeltheti a gyerekekben, és megfosztja őket olyan készségek megtanulásától, mint az időbeosztás.

A kutató megjegyezte, a szülői segítséget régóta hatékony eszköznek tartják az oktatók és a döntéshozók a gyerekek iskolai teljesítményének előmozdítására, habár számos korábbi tanulmány, például a Delaware-i Egyetem egyik kutatócsoportjának kutatása arra jutott, hogy ez a fajta segítség még negatív eredménnyel is járhat a gyerek teljesítményére nézve.

Bodovski mindenesetre hangsúlyozta, hogy a kutatás nem a járvány idején tapasztaltakra vonatkozik, amikor is a szülők segítettek a gyerekeknek, hogy sikeresebben részt tudjanak venni a digitális oktatásban.

Kapcsolódó cikkek a Qubiten:

Mit árul el egy diákról az egyetemi felvételi pontszáma?

Mit árul el egy diákról az egyetemi felvételi pontszáma?

Molontay Roland tudomány 2022. július 21.

Évről évre diákok tízezreinek életpályáját dönti el, hogy felveszik-e őket a megcélzott egyetemi szakra. De vajon igazságos-e a felvételi rendszer? A felvételi pontszám akkor működik, ha megbízhatóan előre jelzi a későbbi egyetemi teljesítményt – két kutató most azt vizsgálta, mennyire működik ez a mérőszám Magyarországon.

Olyan gyerek, akinek közmunkások a szülei, hát olyan itt nincs

Olyan gyerek, akinek közmunkások a szülei, hát olyan itt nincs

Kende Ágnes tudomány 2022. június 15.

A hat- és nyolcosztályos gimnáziumok esetében szépen összeérnek a konzervatív és a liberális elit érdekei: az ő gyerekeik mennek a jó egyházi, elit vagy alternatív középiskolákba, míg az alacsony jövedelmű, információhiányos családokból származók maradnak az általánosban. Tankönyvbe illik, ahogy Magyarországon előáll a világ egyik legszelektívebb oktatási rendszere.