Az MTA nyilatkozatban ítéli el a pedagógusok ellen irányuló retorziókat
A Magyar Tudományos Akadémia (MTA) Filozófiai és Történettudományok Osztálya 2022. december 8-i ülésén az alábbi nyilatkozatot fogadta el. A szöveget változtatás nélkül közöljük.
„A magyar közoktatás nemzeti ügy, melynek jelenlegi, válságos helyzete – aktuálisan és perspektivikusan is – különleges figyelmet érdemel. A válság megoldása a pedagógustársadalom megalapozott kezdeményezéseinek felkarolása nélkül nem lehetséges.
A Magyar Tudományos Akadémia Filozófiai és Történettudományok Osztálya méltatlan és káros lépésnek tart minden olyan intézkedést, amely a hivatásuk felelős gyakorlására törekvő pedagógusok szabad véleménynyilvánítását adminisztratív eszközökkel korlátozza és retorzióval torolja meg.
Támogatásunkról biztosítjuk azokat a tanárokat, akiket a közoktatás érdekében végzett tevékenységük miatt sérelem ért. Meggyőződésünk, hogy a közoktatás minden további fejlesztésének előfeltétele a tanárok anyagi megbecsülésének tartós, időtálló rendezése. Ennek megfelelően a pedagógusok fizetését a lehető legrövidebb időn belül fel kell emelni legalább a velük azonos szintű képzettséggel rendelkező szellemi foglalkozásúak fizetésének átlagára.
A pedagógusok nemcsak értelmiségi létet biztosító bért és nagyobb erkölcsi megbecsülést érdemelnek, hanem tudományosan megalapozott, korszerű közoktatást, valamint oktatómunkájukban szabadságot is; teljesítményük hiteles értékelése mellett. Mindazt, amit a Magyar Tudományos Akadémia Vezetői Kollégiuma, valamint Közoktatási Elnöki Bizottsága korábban részletesen kifejtett, a Filozófiai és Történettudományok Osztálya messzemenően támogatja és az illetékesek figyelmébe ajánlja, mivel a közoktatást sújtó válság megoldásának elengedhetetlen feltétele a tudományos-szakmai elmélyültséggel végzett helyzetelemzés, a nyílt véleménycsere és a megoldáskeresés operatív szándéka.
Ebben a munkában a Filozófiai és Történettudományok Osztálya – támaszkodva Pedagógiai Tudományos Bizottsága széleskörű elméleti tudására és gyakorlati tapasztalataira, valamint együttműködve a Magyar Tudományos Akadémia Közoktatási Elnöki Bizottságával és más testületeivel – a maga szellemi eszközeivel, ahogy eddig is, részt kíván és tud venni a válság további elmélyülésének megakadályozása érdekében.”
Kapcsolódó cikkek a Qubiten:
Az iskolákkal minden országban vannak gondok, de más rendszerek sokkal többet tesznek a megoldásért
A legtöbb EU-tagország tanárhiányban szenved, de a helyreállítási terveikből igyekeznek megoldást találni a gondjaik enyhítésére, derül ki az Európai Bizottság friss oktatási jelentéséből. Magyarország viszont egyre messzebb kerül a megoldástól, így nálunk marad a tiltakozás és a tanárok kirúgása.
A magyar közvéleményt nem érdekli az oktatás színvonala és igazságossága
Elakadtunk a múltban, de nem csak a kormányzati törekvések miatt: a magyar iskolarendszer néhány legrosszabb eleméhez a közvélemény is foggal-körömmel ragaszkodik. Váradi Balázs közgazdász, a Budapest Intézet kutatója a hatodik Qubit Live-on tartott előadásában az ellenzéki programírás tanulságait is összegezte.
Kontraszelektál a magyar oktatási rendszer, és egyre alkalmatlanabb fiatalokat terel pedagógusi pályára
Hány éves ma Magyarországon egy átlagos tanár? Miről mond le egy pályakezdő pedagógus azzal, hogy tanár lesz? Kertesi Gábor közgazdász, a Közgazdaságtudományi Intézet tudományos tanácsadója a hatodik Qubit Live-on tartott előadásában a magyar tanárkiválasztási rendszert elemezte.