Kontraszelektál a magyar oktatási rendszer, és egyre alkalmatlanabb fiatalokat terel pedagógusi pályára

A közoktatás válságáról szóló Qubit Live #6 eseményünkön oktatáskutató szakemberekkel jártuk körbe, hogy mi is a valódi probléma Magyarországon az iskolarendszerrel. A napokban a Live-on elhangzott előadásokat és kérdéseket osztjuk meg veletek, Lannert Judit, Horn Dániel és Váradi Balázs előadása már elérhető.

Hány éves ma Magyarországon egy átlagos tanár? Miről mond le egy pályakezdő pedagógus azzal, hogy tanár lesz, és nem egy másik, jobban fizető szakmában helyezkedik el? Mennyit keresnek a magyar tanárok az Európai Unió más tagállamaiban tanítókhoz képest? Néhány év alatt ez milyen anyagi lemaradásokat jelent? Kertesi Gábor közgazdász, a Közgazdaságtudományi Intézet tudományos tanácsadója azt állítja, hogy ma Magyarországon a tanárkiválasztási rendszer, beleértve a fizetéseket is, tökéletesen alkalmatlan arra, hogy valóban jó pedagógusok kerüljenek a pályára. Helyette kontraszelektál: azok mennek tanárnak, akik alacsony bérrel is beérik, cserébe nem kell akár többlépcsős kiválasztáson átesniük.

De a tanári munka nem csak a pénzen múlik. A hivatástudat sokakat a pályán tartana, de az autonómia elvesztése és a szigorú centralizáció tovább rombolja a pedagógus szakma imidzsét. Így alakul ki az a rendszer, amely folyamatosan újra képes teremteni magát: a jó tanárok oda kerülnek, ahol viszonylag jó körülmények között, szabad és inspiráló szakmai műhelyben dolgozhatnak, és a legjobb diákok is ezeket az intézményeket keresik majd. Nézd meg itt:

Vagy hallgasd alább:

Az epizód elérhető Spotify-on, Google Podcasts-on, Apple Podcasts-on, sőt RSS-ben és egyre több csatornán, iratkozz fel! Kertesi Gábor Qubit Live-előadása pdf-formátumban itt tölthető le, az általa hivatkozott McKinsey-jelentés pedig itt: Mi áll a világ legsikeresebb iskolai rendszerei teljesítményének hátterében?

A Qubit Live #6 tudományos estet, valamint a videók és a podcastok elkészítését az Oriens támogatta.

Kapcsolódó cikkek a Qubiten: