Kontraszelektál a magyar oktatási rendszer, és egyre alkalmatlanabb fiatalokat terel pedagógusi pályára
- Link másolása
- X (Twitter)
- Tumblr
A közoktatás válságáról szóló Qubit Live #6 eseményünkön oktatáskutató szakemberekkel jártuk körbe, hogy mi is a valódi probléma Magyarországon az iskolarendszerrel. A napokban a Live-on elhangzott előadásokat és kérdéseket osztjuk meg veletek, Lannert Judit, Horn Dániel és Váradi Balázs előadása már elérhető.
Hány éves ma Magyarországon egy átlagos tanár? Miről mond le egy pályakezdő pedagógus azzal, hogy tanár lesz, és nem egy másik, jobban fizető szakmában helyezkedik el? Mennyit keresnek a magyar tanárok az Európai Unió más tagállamaiban tanítókhoz képest? Néhány év alatt ez milyen anyagi lemaradásokat jelent? Kertesi Gábor közgazdász, a Közgazdaságtudományi Intézet tudományos tanácsadója azt állítja, hogy ma Magyarországon a tanárkiválasztási rendszer, beleértve a fizetéseket is, tökéletesen alkalmatlan arra, hogy valóban jó pedagógusok kerüljenek a pályára. Helyette kontraszelektál: azok mennek tanárnak, akik alacsony bérrel is beérik, cserébe nem kell akár többlépcsős kiválasztáson átesniük.
De a tanári munka nem csak a pénzen múlik. A hivatástudat sokakat a pályán tartana, de az autonómia elvesztése és a szigorú centralizáció tovább rombolja a pedagógus szakma imidzsét. Így alakul ki az a rendszer, amely folyamatosan újra képes teremteni magát: a jó tanárok oda kerülnek, ahol viszonylag jó körülmények között, szabad és inspiráló szakmai műhelyben dolgozhatnak, és a legjobb diákok is ezeket az intézményeket keresik majd. Nézd meg itt:
Vagy hallgasd alább:
Az epizód elérhető Spotify-on, Google Podcasts-on, Apple Podcasts-on, sőt RSS-ben és egyre több csatornán, iratkozz fel! Kertesi Gábor Qubit Live-előadása pdf-formátumban itt tölthető le, az általa hivatkozott McKinsey-jelentés pedig itt: Mi áll a világ legsikeresebb iskolai rendszerei teljesítményének hátterében?
A Qubit Live #6 tudományos estet, valamint a videók és a podcastok elkészítését az Oriens támogatta.
Kapcsolódó cikkek a Qubiten:
Qubit Live #6: A magyar iskolarendszer a múlt században ragadt, és nincs, aki ezért felelősséget vállalna
A kezdő tanári fizetések eltántorítják a pályától a jó pedagógusokat, a szülőket jobban érdekli az iskolák finanszírozása, mint az oktatás színvonala, a szabad iskolaválasztás pedig tökéletes táptalaja a szegregációnak – többek közt ilyenekről esett szó a közoktatás problémáit tárgyaló Qubit Live-on.
A Fazekas és a Milestone is a top 20-ba került az Oxfordi és Cambridge-i Egyetemre legtöbb diákot küldő nemzetközi iskolák listáján
A két budapesti iskola több helyet rontott az előző évhez képest, de ez már az európai diákokat a korábbiakhoz képest hátrébb soroló Brexit hatásának is betudható.
Ez a rendszer a jó tanároknak nem ad több pénzt, az alkalmatlanok viszont gond nélkül a pályán maradhatnak
A tanárképzésnek a saját szakmai fejlődésükért felelősséget vállaló hallgatókat kellene kinevelnie – mondták pénteken a CEU Határtalan tudás rendezvénysorozatának előadói, akik szerint kevesebb tanárral működő, hatékonyabb és korszerűbb iskolákra van szükség, és akkor több pénz jutna a tanárok fizetésére.