Először növesztettek immunválaszt produkáló, emberi bélszöveteket egerekben amerikai tudósok

2023.02.10. · tudomány

Emberi bélszövetekre hasonlító sejteket ültetett be egerekbe a Cincinnati Gyerekkórház Egészségügyi Központjának kutatócsoportja, és a kísérlet során az ember-egér béldarabok képesek voltak megfelelő immunválaszt kifejteni – írta csütörtökön a Futurism. A kutatásról szóló tanulmány január végén jelent meg a Nature Biotechnology folyóiratban.

Az utóbbi időben sorra jelentik be a kutatók, hogy működőképes emberi szöveteket állítottak elő laboratóriumban: neandervölgyi génekből hoztak létre miniagyakat az emberi agy evolúciójának vizsgálatára, egy másik kísérletben szemeket növesztettek maguknak a laborban nevelt miniagyak, és már sikerült érett hajtüszőket is előállítani, ami később a hajhullás kezelésére nyújthat megoldást.

Ezek a kísérletek mind arra szolgálnak, hogy a kutatók az emberi szövetekhez és szervekhez sokkal jobban hasonlító környezetben kísérletezhessenek ki új gyógyszereket, vagy letesztelhessék egyes vírusok és baktériumok hatásait. Az organoidoknak nevezett, miniatürizált szövetkultúrákat általában őssejtekből hozzák létre.

Michael Helmrath, a Cincinatti Gyerekkórház Egészségügyi Központjának bélbetegségekre szakosodott gyereksebésze és a tanulmány vezető szerzője szerint az emberi immunrendszer legnagyobb része az emésztőrendszer, és a szánkon keresztül bevitt élelmiszerekkel és más dolgokkal tesszük ki magunkat leginkább a világnak – mondta egy Wired-interjúban.

Helmrath és kutatócsoportja már régóta kísérletezik bélszövet-organoidokkal: egy 2010-ben publikált tanulmányban már létrehoztak hasonló szöveteket, de az még nem hasonlított úgy az emberi sejtekre, mint a friss kutatásban publikált minibéldarabok. Ezeket az organoidokat emberekből származó őssejtekből növesztették, majd génszerkesztett egerekbe ültették be. Az állatok genetikai kódját azért kellett módosítani, hogy ne lökődjenek ki szervezetükből a beültetett bélszövetek.

A kutatók először őssejteket tartalmazó emberi vért transzplantáltak az egerekbe, majd a veséikre ültették az organoid szöveteket anélkül, hogy összekötötték volna azokat az egerek emésztőrendszerével. Négy hónappal később az organoidok borsó nagyságúra nőttek és azokhoz az emberi immunsejtekhez hasonlókkal voltak tele, amelyek az emberi bélrendszerben is megtalálhatók – mondta Helmrath.

photo_camera Forrás: Bouffi, C., Wikenheiser-Brokamp, K.A., Chaturvedi, P. et al. In vivo development of immune tissue in human intestinal organoids transplanted into humanized mice. Nat Biotechnol (2023).

Amikor pedig a kutatók E.coli baktériumoknak tették ki a szöveteket, azok elkezdtek sikeresen immunsejteket termelni, jelezve, hogy felismerték az idegen baktériumok jelenlétét, és elkezdtek védekezni ellenük.