Nem átok, hanem szerencse a göndör haj a nagy melegben

2023.02.17. · majom

Egy friss tanulmány szerint a göndör haj előnyös lehet abból a szempontból, hogy viselőjét jobban megvédi a napsugárzástól, mintha egyenes haja lenne. Viszont nemcsak az UV-sugárzással szemben hatékony ez a hajviselet, hanem segít mérsékelni az izzadást is, ezzel csökkentve a szervezet megfelelő hőmérsékletének biztosításához szükséges vízfelhasználást, írja a Science Alert.

A kutatók egy klimatizált kamrában próbababán vizsgálták azt, hogy hogyan befolyásolja a fej hőmérsékletét a haj. Összehasonlították, hogy az egyenes, a hullámos és a sűrű göndör loknik mennyire hatékonyak a hőháztartás szabályozásában. Az eredmények szerint minden hajviselet jobban véd a hő- és vízveszteségtől, mint a kopaszság, viszont a legelőnyösebb ebből a szempontból a göndör haj.

photo_camera Sigourney K a Gashouderben Amszterdamban a 2023. február 15-én tartott True Art of Giving X Giro555 jótékonysági koncerten. Fotó: RAMON VAN FLYMEN/ANP via AFP

A kopasz fejbőr sokkal jobban izzad, mint a hajas fejbőr, ez lehet az oka annak, hogy az emberek fején eleve sűrű szőr van, ami más emlősöknél nem jellemző. A haj kialakulásának evolúciós oka is a fej, illetve a más főemlősökhöz képest nagy agytérfogat védelme lehet.

Az egyelőre nem lektorált, de online már elérhető tanulmány azt állítja, hogy minél kevésbé lapul a haj a fejbőrre, annál kevesebb vizet kell párologtatnia a szervezetnek ezen a területen a hőmérséklet megtartásához. Ez segít abban is, hogy az emberek jobban el tudják viselni az akár komoly fizikai megterhelést is a tűző napon és a nagy melegben.