Fellőtték a világ első karbonsemleges műholdját
A londoni Inmarsat műholdjának legyártása és űrbe juttatása mintegy 5000 metrikus tonna szén-dioxid-kibocsátással járt, ezt azonban a cég más projekteken keresztül meg is váltotta, így a kilövés megfelel a CarbonNeutral Protocol feltételeinek – vagyis a pénteken az űrbe juttatott I-6 F2 számít a világ első karbonsemleges szatelitjének.
A műholdat pénteken indították útnak a SpaceX Falcon 9 hordozórakétáján a floridai Cape Canaveralból, a küldetés nemzetközi jellegét tovább erősíti, hogy Rajeev Suni, az Inmarsat vezérigazgatója szerint a cég a világ másik felén pótolta vissza azt a karbonszennyezést, ami a folyamattal járt. Suni szerint a cég egy egy gigawattos ruandai napelemfarmmal, egy ghánai erdősítési program támogatásával és egy indonéziai biodiverzitási központhoz való hozzájárulással járult hozzá fenntartható fejlődéshez.
A cég tavaly jelentette be, hogy nem csak a Földön, hanem a Földön kívül is fontos számára a szennyezés csökkentése, ehhez pedig elengedhetetlen az űrszemét felszámolása és a műholdak pályára állításának szigorúbb nemzetközi szabályozása. Az AstroAnalytica és az Inmarsat számításai szerint 2022-ben mintegy 130 millió darab kölönböző típusú űrszemét található az űrben, ennek visszaszorítására szólította fel a piac résztvevőit.
Homályos költségek
Az űrkutatás és a műholdkilövések pontos emissziójáról még folyik a vita: bár egyes becslések szerint az űripar évente csak a repülőgépek által felhasznált üzemanyag 1 százalékát égeti el, ez máshol történik a légkörben, így a szennyezés is máshogy működik. Ketan Joshi, az Európai Éghajlatvédelmi Alapítvány kutatója szerint az elsődleges cél a szennyezés visszafogása lenne, az ehhez a példához hasonló jóvátételi megoldásokat pedig azokra az esetekre kellene tartogatni, amikor az emisszió valóban elkerülhetetlen, de van mód a károk csökkentésére.
Az Inmarsat szerint az egyik legnagyobb szennyező a légi- és vízi közlekedés, és a most fellőtt kommunikációs műhold épp ennek a költségein tud majd faragni: egy másik műholddal, az I-6 F1-gyel közösen minden eddiginél alaposabb helyzetmeghatározásra lesz alkalmas, így például könnyebb lesz vele kiszámolni a legrövidebb, ezáltal pedig legkevésbé szennyező repülő- vagy hajóútvonalakat.
Kapcsolódó cikkek a Qubiten: