Az embereknek 30 évbe telt, a mesterséges intelligencia egy csapásra azonosított egy elveszett Raffaello-festményt
- Link másolása
- X (Twitter)
- Tumblr
Anthony Ayers amatőr műgyűjtő még 1995-ben vásárolta meg egy angol régiségboltban azt a festményt, amelyről meg volt győződve, hogy azt a reneszánsz mester, Raffello Sanzio festette.
A mű egész hétköznapinak tűnt: Mária a kis Jézust tartja a kezében, Erzsébet és Keresztelő János kíséretében. Az ecsetkezelés és a festmény aurája alapján azonban Ayers azt állította, hogy a képet Raffaello alkotta, aki mindössze nagyjából 200 festményt hagyott hátra az azonosított műtárgyak szerint.
Barátaival együtt közel harminc év alatt több mint 500 ezer dollárt költött arra, hogy szakértőket és elemzőket bízzanak meg a mű hitelesítésére, de az áttörés csak most, Ayers idei halála után történt meg: az Art Recignition nevű, mesterséges intelligenciát (AI) használó rendszer minden eddiginél meggyőzőbb eredménnyel állt elő annak bizonyítására, hogy valóban Raffaello-festményről van szó.
A zürichi székhelyű Art Recognition először összeállított egy adatbázist a reneszánsz művész összes hitelesített festményéből, majd a képeket összehasonlította más kortárs művekkel, így a rendszer megtanulta azonosítani a Raffaellóra jellemző ecsetvonásokat, színkezelést és más jellegzetességeket. Ezek alapján arra jutott, hogy Mária és Jézus arca 96 százalékban egyezik Raffaello stílusával, míg a további alakokat és a hátteret valószínűleg műtermi munkatársai fejezhették be, ami bevett gyakorlat volt a korban.
A festmény provenienciája, vagyis eredete szintén arra utal, hogy nem hétköznapi alkotásról van szó. A jelenleg egy Chicago-környéki páncélteremben őrzött mű egy amerikai kereskedő révén került az angol régiségboltba, aki egy Kentuckyban található kolostortól vásárolta meg azt. Ide még 1837-ben került adományként, Joseph Flaget francia püspök felajánlása révén, míg feltételezések szerint korábban a vatikáni gyűjtemény részét képezte a festmény.
Ha a gépi azonosítást elfogadja a műkereskedelmi világ, annak pénzügyileg is nagy jelentősége lehet. Az utolsó értékesített Raffaello-alkotás, az Egy múzsa feje című rajzvázlat 2009-ben kelt el egy árverésen, 48 millió dollárért. Az Artnet szerint ha hitelesítenék az Ayers által vásárolt festményt, annak értéke több százmillió dollárra ugrana.
Kapcsolódó cikkek a Qubiten:
Neurális háló talált rá Picasso eddig nem ismert festményére
A mester kék korszakában készült Az öreg gitáros eddig eltakarta Az elveszett nőt.
Mesterséges intelligencia egészítette ki Rembrandt leghíresebb festményét
Az Éjjeli őrjáratot több mint 300 évvel ezelőtt csonkították meg, miután egy költöztetés során nem fért el a kiszemelt teremben. A holland nemzeti múzeum neurális hálókat tanított be Rembrandt stílusában festeni, és az AI egy fennmaradt vázlat alapján egészítette ki a hatalmas képet.
Digitálisan vetkőztetik le egy barokk festmény cenzúrázott nőalakját
Artemisia Gentileschi barokk aktjának eredetijét digitálisan állítják helyre, mivel a valódi freskóról lehetetlen lenne az eredeti rétegek megsértése nélkül eltávolítani a ráfestett fátylakat.