Közvetlenül a robbanás előtt örökített meg egy haldokló csillagot a James Webb űrtávcső

2023.03.16. · tudomány

Viszonylag régen láttunk új felvételt a James Webb teleszkóptól (JWST), de most méltó módon tér vissza mindenki kedvenc űreszköze. Egy korábban sosem látott jelenséget örökített meg: egy Wolf–Rayet-csillagot élete utolsó fázisában, mielőtt felrobbanna, és szupernóvává alakulna.

A Wolf–Rayet-csillagok a legfényesebb, legnagyobb tömegű és legrövidebb ideig észlelhető csillagok, amelyek egyikét, a 15 ezer fényévre lévő Nyíl csillagképben található WR 124-et sikerült példátlan részletességgel megörökíteni 2022 júniusában. A csillag ebben a fázisában veti le külső rétegeit, amelynek eredményeképp kialakul körülöttük a jellegzetes gáz- és porhalmaz.

A WR 124 a Naptól 30-szor nagyobb tömegű, és a felvétel szerint már most tíz napnyi anyagot dobott le magáról. Ahogy a kilökődött gáz eltávolodik a csillagtól és lehűl, kozmikus port keletkezik, ami olyan infravörös fényt áraszt, amit a JWST műszerei nagyon részletesen tudnak észlelni.

photo_camera Forrás: NASA, ESA, CSA, STScI, Webb ERO Production Team

A NASA különös figyelmet fordít a kozmikus por eredetére, mivel a szupernóva-robbanást is túlélő por aztán az univerzumban új életre kel: menedéket nyújt a formálódó csillagoknak, összegyűlik, hogy segítse a bolygók kialakulását, valamint platformként szolgál az olyan molekulák kialakulásához, amilyenek például a földi életet is lehetővé tették.

A Webb felvétele azért is fontos, mert a Hubble űrtávcső ugyan már néhány évtizeddel ezelőtt megörökítette ezt a csillagot, de az a JWST által feltárt finom részletek nélkül nem tudott túl sok új információt nyújtani a tudósoknak. „Ilyesmit még sosem láttunk korábban, ez nagyon izgalmas” – kommentálta a felvétel bemutatását az Európai Űrügynökség (ESA) kutatója, Macarena Garcia Marin.