50 éve halt meg Pablo Picasso, aki békegalambja miatt lett a kommunista blokk kedvenc nyugati művésze

2023.04.08. · MŰVÉSZET

„Mély gyásszal fogadta a szovjet kulturális közélet, Pablo Picasso halálhírét. Picassót a Szovjetunióban művészként, emberként, kommunistaként szerették és becsülték” – írta a Népszabadság két nappal a festő 1973. április 8-i halála után.

A Magyar Szocialista Munkáspárt lapjában gyászkeretes címet kapott a tudósítás, benne a Picasso-idézetekből összeszerkesztett ideológiai önvallomással – a „világhírű festőművész, grafikus, szobrász, keramikus és író” grandiózus életművénél akkoriban sokkal fontosabb volt, hogy Picasso évtizedek óta tagja volt a Francia Kommunista Pártnak.

A Népszabadság 1973. április 10-én megjelent lapszámának 7. oldala
photo_camera A Népszabadság 1973. április 10-én megjelent lapszámának 7. oldala Forrás: Arcanum

Picasso elvtárs

A Népszabadság párizsi tudósítója ezért is tartotta fontosnak a következő napi lapszámban kiemelni, hogy a „keddi Szovjetszkaja Kultúra fényképes nekrológgal emlékezik meg a nagy spanyol művészről, a nemzetközi Lenin-Békedíj kitüntetettjéről. A Pravda párizsi tudósítója részletesen beszámol a franciaországi megemlékezésekről”.

A tudósítás arról szólt egyébként, hogy mivel Picasso utolsó lakhelyét, a délkelet-franciaországi Mougins községet már megbénították az oda utazó gyászolók, a „Francia Kommunista Párt, amely Pablo Picassóban kiemelkedő harcosát és 1944 óta hű tagját gyászolja, Párizsban, a L’Humanité szerkesztőségének előcsarnokában jelképes ravatalt állított fel. Kedden egész nap hosszú sorokban vonultak ide a párizsiak, és bejegyezték nevüket az emlékkönyvbe”.

Egy ismeretlen gyászoló 1973. április 10-én a spanyol köztársasági lobogóval tiszteleg a dél-franciaországi Vauvenargues városában, ahol Picassót felravatalozták
photo_camera Egy ismeretlen gyászoló 1973. április 10-én a spanyol köztársasági lobogóval tiszteleg a dél-franciaországi Vauvenargues városában, ahol Picassót felravatalozták Fotó: -/AFP

A 92 évesen elhunyt Picasso történelmi korszakokon átívelő teljesítményét nemcsak a 20. század első harmadában-felében értékelték viszonylag kevesen, de még halála idején sem az alkotásai miatt számított világhírű művésznek.

Picasso két évvel halála előtt 1971 októberében
photo_camera Picasso két évvel halála előtt, 1971 októberében Fotó: RALPH GATTI/AFP

Takács Péter tíz évvel ezelőtti tanulmánya szerint az „Ermitázsban és más gyűjteményekben 1917 előtti képei sokáig jobban reprezentáltak voltak mint a későbbiek; vagyis a cári Oroszország idején a múzeumok inkább vettek Picasso-képet, mint a lenini, sztálini és hruscsovi időkben, s ezt a hiányosságot csak az 1980-as évektől kezdődően orvosolták. Sokáig a szovjet művészetpolitikusok is úgy vélték, hogy képei »kificamított« és »deformált« módon ábrázolják az embert, s egy »elkorcsosult«, sőt egyenesen »elfajzott« ízlést tükröznek. Emlékezetes, hogy az 1961-es moszkvai kiállításán Nyikita Hruscsov az egyik Picasso-szobor előtt hangosan elnevette magát. Erről a művészeti lapok természetesen hírt adtak – a formalizmus és a modernizmus problémáival foglalkozó »elméleti« írások kíséretében”.

A békevilágtalálkozók és a galambok

Nem véletlen, hogy az ízlésben kétségtelenül a nép széles tömegeit képviselő, az impresszionista tájképeknél modernebb műveket befogadni képtelen pártkorifeusok és az ideológiai irányvonalat kijelölő teoretikusok sem a 20. századi izmusokat teremtő alkotásai miatt ajnározták Picassót. Az 1937-es Guernicát ugyan az antifasiszta művészet alapművének nevezték a sztálini Szovjetunióban, majd a hidegháború éveiben szerte a vasfüggöny keleti oldalán is, a szovjet blokk országaiban igazán csak az számított, hogy a nyugati művészvilág egyik meghatározó figurája 1945-től kommunista párttag, ráadásul aktív békeharcos volt.

Az utóbbi frontkatonai kinevezését annak köszönhette, hogy az 1949 áprilisában Párizsban rendezett első nemzetközi békekongresszus plakátjára egy eredeti Picasso-grafika került, és a békegalambok azóta is világszerte a picassói sablon szerint készülnek világszerte. A történet a Nők a békéért című nemzetközi folyóirat 1949-es levelezőlapjával kezdődött, amelyet a lap szerkesztői a Gyermek galambbal című 1901-es olajfestmény reprodukciójával díszítettek, hogy felhívják a figyelmet a háborúk okozta szenvedésre.

Gyermek galambbal
photo_camera Gyermek galambbal Fotó: Wikipédia

A világkongresszus szervezőbizottsága a festmény impresszionista stílusában kért jelképként használható alkotást Picassótól. Senkit sem zavart az olajágat szájában tartó galamb megkérdőjelezhetetlen bibliai eredete.

A festőként is világhírű etológus Desmond Morris a Szürrealisták című kötetében idézi a szovjet-orosz író, Ilja Ehrenburg visszaemlékezéseit.

„Hárman ültünk az asztalnál – írja Ehrenburg –, Picasso, Paul Éluard és én. (...) Aztán a galambokról kezdtünk beszélni úgy általában. (...) Picasso nevetve mondta, hogy a galambok mohó, veszekedős állatok, s valójában nem is tudja, hogy miért váltak a béke szimbólumává. Aztán a saját galambjairól kezdett beszélni, s rajzok százait mutatta nekünk, melyeket egy plakáthoz készített; tudta, hogy a madár, ami rákerül a plakátra, be fogja járni a világot (...) százezrek ismerik meg és szeretik majd őt kizárólag a galambjai miatt”.

Az 1962-es moszkvai nemzetközi békekongresszus Picasso-galambja
photo_camera Az 1962-es moszkvai nemzetközi békekongresszus Picasso-galambja Fotó: YEVZERIKHIN / REDKIN/AFP

Picasso galambfestészetét aztán végül művészetként is elismerte a béketábor. A Szovjetunió Legfelsőbb Tanácsa 1950-ben Nemzetközi Sztálin-díjjal honorálta a minden alkalommal kicsit más, de mégis ugyanazzal az átütő erővel felruházott logókat. Az éveken át gyümölcsöző munkakapcsolatot aztán a szovjet elvtársak a külföldieknek adható legmagasabb rangú kitüntetéssel, a Nemzetközi Lenin-békedíjjal pecsételték meg.

Picasso az első békekongresszust Sztálinnal népszerűsítő olasz nyelvű plakáttal 1949-ben Rómában
photo_camera Picasso az első békekongresszust Sztálinnal népszerűsítő olasz nyelvű plakáttal 1949-ben, Rómában Fotó: AFP

Kapcsolódó cikkek a Qubiten:

link Forrás
link Forrás
link Forrás