Soha nem látott képekkel ünnepli a James Webb űrtávcső működésének első évét a NASA

2023.07.13. · tudomány

A Földhöz legközelebb eső csillagkeletkezési régióról készített páratlan felvételt az egy éve működő James Webb űrtávcső, amit a működés első évfordulója alkalmából osztott meg az amerikai űrügynökség (NASA). A 390 fényévnyire található Rho Opchiuchi csillagrendszerben található napszerű csillagokat most sikerült először zavartalanul megfigyelni, és ez további kutatásokhoz és megfigyelésekhez biztosít adatokat.

A Rho Ophiuchi felhőkomplexum képe a James Webb űrtávcső felvételén
photo_camera A Rho Ophiuchi felhőkomplexum képe a James Webb űrtávcső felvételén Fotó: Space Telescope Science Institute Office of Public Outreach/NASA, ESA, K. Sahu (STScI)

„A Rho Ophiuchiról készült kép lehetővé teszi számunkra, hogy a csillagok életciklusának egy nagyon rövid időszakát tanulmányozhassuk" – idézi a Guardian Klaus Pontoppidant, a marylandi Baltimore-ban található Space Telescope Science Institute Webb-projektjének tudósát.

A közleményben a képen látható területet dinamikusan változónak írják le, benne kb. 50 fiatal csillaggal és új bolygórendszerek kialakulására utaló jelekkel. Ezeket fogják vizsgálni a jövőben a szakemberek a felvételek alapján.

A James Webb űrtávcső 2021 karácsonyán indult útjára, jókora késéssel és a költségkeret jelentős túllépésével. Az elmúlt egy évben készített felvételek viszont sok szkeptikust is meggyőztek, a James Webb ugyanis egészen korai galaxisokat is megörökített és rengeteg új adatot szolgáltat a szakemberek számára.