Egy harmadik emberi alfajt azonosított egy kutatócsoport

2023.08.07. · tudomány

A Kínai Tudományos Akadémia paleontológuscsoportja a Xi'an Jiaotong Egyetem, a Yorki Egyetem, a Kínai Tudományos Akadémia és az Emberi Evolúció Nemzeti Kutatóközpontjának munkatársai közösen vizsgálták meg a Kelet-Kínában, Hualongdongban feltárt emberi maradványokat, amik egy harmadik, máig nem azonosított emberi alfaj létezését bizonyíthatják.

Morfológiai és geometriai vizsgálatok igazolták, először az állkapocscsont alapján, hogy a 300 ezer éves emberi maradványok egy eddig nem azonosított emberi alfajhoz tartozhatnak, írja a Phys.org. A kutatócsoport szerint az állkapocscsont egyedi jellegzetességei mind a modern ember, mind a késő pleisztocén hominidákéra (emberfélékére) hasonlítanak.

Ugyanakkor a tanulmány szerzői megállapították, hogy a feltárt csontok alapján úgy fest, az alfajnak jellemzően lapos volt az álla, vagyis inkább az ősi fajokkal állhat közelebbi rokonságban. A legszorosabb rokonságot egyelőre Homo erectussal mutatja a leletek alapján rekonstruált emberelőd. A kutatók ebből arra következtetnek, hogy az alfaj a modern ember és az ősi emberszabásúak egyfajta hibridje lehetett.

photo_camera A Kínában feltárt emberős rekonstruált koponyája (a kép a 2019-es tanulmány illusztrációja, amelyben a leletet ismertették) Fotó: Wu Liu et al. Proceedings of the National Academy of Sciences (2019)

A tanulmány szerzői megjegyzik azt is, hogy hasonló, a modern emberben is megfigyelhető vonásokat korábban még nem írtak le kelet-ázsiai hominidáknál, tehát a felfedezés érdekessége, hogy alátámasztja, ezek már 300 ezer évvel ezelőtt elkezdtek megjelenni.

A koponyacsontok vizsgálata során a hasonlóságokat és a különbségeket figyelembe véve zárták ki, hogy egy Denisovan vagy Homo erectus maradványait találták meg, ebből pedig az következik, amit a tanulmányban ki is fejtenek: létezhetett egy harmadik alfaj, ami közelebb áll a Homo sapienshez és evolúciós kapcsolatot ápol a pleisztocén kori homininekkel.