1,1 millió évvel ezelőtt egyszer már kihaltak az emberek Európából

2023.08.16. · tudomány

Európa első emberi populációját valószínűleg egy szélsőséges lehűlés pusztította ki körülbelül 1,1 millió évvel ezelőtt – állítja a Science folyóiratban publikált tanulmány.

A Live Science ismertetője szerint a University College London, a Cambridge-i Egyetem, valamint a British Museum paleoantropológusaiból és klimatológusaiból álló kutatócsoport a Portugália partjainál az óceánfenékről vett tengeri üledékmagokban találtak bizonyítékot a lehűlésre. A planktonmaradványokban található izotópok, valamint a szárazföldi növényzetből származó pollenszemcsék elemzése azt mutatta, hogy körülbelül 1,15 millió évvel ezelőtt következett be jelentős hőmérsékletcsökkenés a kontinensen.

Ez a gyors klímaváltozás egybeesik azzal, amit a kontinens emberi benépesítéséről jelenleg tudni lehet. A csontmaradványok és a kőeszközök azt mutatják, hogy a Homo erectus az 1,8 millió és 1,4 millió évvel ezelőtti időszakban érkezett Európába Ázsiából, de minden jel arra utal, hogy nagyjából 1,1 millió évvel ezelőtt kihalási hullám söpört végig a populációkon.

photo_camera A Homo erectus rekonstrukciója a kenyai Turkana Boy néven ismerté vált maradványok alapján Fotó: Wikipédia

Az archaikus emberek következő európai jelenlétére vonatkozó bizonyítékok körülbelül 900 ezer évvel ezelőttiek, és egy a korábbiaknál robusztusabb faj, a Homo antecessor afrikai vagy ázsiai betelepedését jelzik.

A Homo antecessor gyerekkori portréja
photo_camera A Homo antecessor gyerekkori portréja Fotó: Wikipédia

A kutatók szerint a tengervíz jelentős, 15 Celsius-fokos átlaghőmérséklet-csökkenésével járó hirtelen lehűlés csillagászati okokra vezethető vissza, mint írják, az eseményt az válthatta ki, hogy megváltozott a Föld korábban köralakhoz közelítő pályája a Nap körül.

A pár nemzedék alatt bekövetkezett klímaváltozás olyan kihívás elé állította a kis vadászó-gyűjtögető csoportokat, amit a korai emberelődök nem voltak képesek abszolválni, mert ehhez sem fizikai adottságaik nem voltak megfelelőek, de a tűz és a ruhakészítéshez szükséges eszközökkel sem rendelkeztek, írják a kutatók.