Röntgenfluoreszcens vizsgálatok mutatnak rá, hogy a pompeji áldozatok egy részének halálát fulladás okozhatta

2023.08.25. · tudomány

A pompeji katasztrófa áldozatainak maradványait újabb eljárásokkal vizsgálta meg egy régészekből, vegyészekből és környezetkutatókból álló nemzetközi csapat, hogy pontosabb képet nyerjenek, mi okozhatta közvetlenül az ókori város lakóinak halálát. Az i. e. 79-ben bekövetkezett vulkánkitörésben megsemmisült Pompeji és Herculaneum lakosai pedig a röntgenfluoreszcens spektrometriai (XRF) vizsgálatok szerint valószínűleg megfulladtak, írja a Psych.org a PLOS One folyóiratban közzétett kutatásra hivatkozva.

A kutatók olyan holttesteket vizsgáltak, amiknél nem volt egyértelmű, mi okozta a halált. Sokakkal égési sérülések vagy a lezuhanó törmelék végzett, mások pedig a vizsgálatok tanulságai szerint megfulladhattak.

Pompeji áldozatok a Szökevények kertjében
photo_camera Pompeji áldozatok a Szökevények kertjében Fotó: MAURIZIO ORLANDO/Hans Lucas via AFP

Ahhoz, azonban, hogy ezeket az ismereteket megszerezzék, új vizsgálati eljárásokra volt szükség. Az elpusztult városok feltárása után, az ott hamuban konzerválódott holttestek egy részéből az 1800-as évek végén gipszfigurák készültek, ezek pedig részben az elhunytak csontjainak egy részét is tartalmazzák. A kutatók ezek vizsgálatához választották a hordozható röntgenfluoreszcens készülékeket, amelyekkel roncsolásmentesen tudták vizsgálni a maradványokat.

A csontok összetétele alapján következtettek arra, hogy ezekkel az emberekkel nem a hőség és nem is a tűz végezhetett, hanem a finom por és a gázok belégzése miatt fulladtak meg. Sokan különböző textíliákkal próbálták befedni magukat a vulkánkitörés után – ezt szintén a testhelyzetekből, valamint a megkövült maradványokból lehet megállapítani, írja a Science Alert.