A Naprendszer első egymillió évében keletkezett a Szaharában talált csodás meteorit

2023.08.31. · tudomány

Egy csapat meteoritkutató 2020 májusában, az algériai Szahara Erg Chech nevű régiójában bukkant rá arra a darabra, amely az elemzések szerint körülbelül 4,566 milliárd éves, és így valószínűleg a 4,567 milliárd évesre becsült Naprendszer első egymillió évén belül keletkezett. Ezzel természetesen a világ legrégebbi ismert vulkáni eredetű meteoritja is egyben.

Az Erg Chech 002 andezit akondrit meteorit
photo_camera Az Erg Chech 002 andezit akondrit meteorit Fotó: Wikimedia Commons

Kutatók most részletesebben is megvizsgálták az Erg Chech 002 nevű meteoritot, hogy információt gyűjtsenek a Naprendszer korai fejlődéséről. Kimutatták, hogy a meteorit keletkezésekor jelen lévő radioaktív izotóp, az alumínium-26, amely a korai bolygóolvadás egyik fő hőforrása volt, egyenetlenül terjedt el a Naprendszerben.

A franciaországi Bresti Egyetem kutatói 2021-es tanulmányukban megállapították, hogy az az eredeti objektum, amelyről az Erg Chech 002 levált, nagyjából 100 kilométeres átmérővel rendelkezhetett. Vizsgálatuk alapján a meteorit vulkanikus eredetű, ami azt jelenti, hogy egy protobolygó kérgének részét képezte.

photo_camera A meteorit keresztpolarizált fényképén jól kivehetők a meteoritban rejlő piroxén ásványok. Forrás: Meteorite Times

Az Erg Chech-i meteoritnak 43 hivatalosan dokumentált töredéke van, de a Bresti Egyetem geokémikusa, Jean-Alix Barrat szerint jó eséllyel még körülbelül száz töredéket rejthet a föld, és a legnagyobb darabok nagyjából ökölnyi méretűek lehetnek. A most vizsgált töredék, az Erg Chech 002 a becslések szerint jó száz évig feküdt a szaharai homokban a felfedezése előtt.

„Eredményeink hozzájárulnak a Naprendszer legkorábbi fejlődési szakaszainak és a születő bolygók geológiai történetének jobb megértéséhez. A további vizsgálatok (...) javítani fogják a Naprendszerünk korai történetének rekonstruálására való képességeinket” – írták közleményükben a friss elemzést végző Ausztrál Nemzeti Egyetem kutatói.