Beleszédülsz a James Webb űrtávcső legújabb felvételébe

2023.08.31. · tudomány

Az M51 spirálgalaxis, más néven Örvény-köd vagy Örvény-galaxis az amatőr csillagászok egyik kedvenc objektuma: elég közel van ahhoz, hogy észlelni lehessen, és kellően különleges ahhoz, hogy lenyűgöző képek készüljenek róla.

De azért a profik sem hanyagolják el. A James Webb űrtávcső (JWST) most először fordította eszközeit az M51 felé, és közép-infravörös műszere (MIRI), valamint közeli infravörös kamerája (NIRCam) olyan jellegzetességeket fedett fel a gigantikus spirálkarok között, amiket eddig még nem láthattunk.

A két eszköz adatainak összevetésével készült felvételen a spirálkarok mentén koncentrálódó forró por sötétvörös színnel látszik, míg a karok mentén található világosabb részek csillagkeletkezési régiókat rejtenek, amelyek a kék és fehér központi maghoz vezetnek.

photo_camera Fotó: ESA/Webb, NASA & CSA, A. Adamo and the FEAST JWST team

A sárga és narancssárga területek a nemrég keletkezett csillaghalmazok által létrehozott ionizált gázokat mutatják.

A JWST felvételén az is látszik, hogy a karok belsejében barlangszerű fekete buborékok vannak, amelyek lehetővé teszik, hogy szinte átlássunk a galaxis gáz- és porrengetegén, egészen a távoli csillagokig.

photo_camera Fotó: ESA/Webb, NASA & CSA, A. Adamo and the FEAST JWST team

A Földtől 27 millió fényévre, a Vadászebek csillagképben található galaxis viharos viszonyt ápol közeli szomszédjával, az NGC 5195 törpegalaxissal, amelynek gravitációs hatása részben felelős az Örvény-köd óriási spirálkarjainak látványos jellegéért. A két galaxisról korábban a Hubble is készített felvételeket, ezeket az európai űrügynökség (ESA) oldalán lehet megtekinteni.