Az ismert virágos növények 45 százaléka a kihalás szélére került

2023.10.10. · tudomány

A 2020 óta felfedezett közel 19 ezer új növény- és gombafaj 77 százaléka a veszélyeztetett kategóriába sorolja a brit Királyi Botanikus Kert 30 ország 200 kutatójának munkáját összegző adatbázisaírja a BBC.

A természetvédelmi világszervezet, az IUCN vörös listáján nyilván tartott fajokon túl nagyjából 100 ezer olyan növény él a Földön, amelyek taxonómiai lajstromozása nem történt még meg. A kutatók extrapolált előrejelzése szerint ezeket a fajokat automatikusan a veszélyeztetett fajok közé kell sorolni, mivel olyan botanikai szempontból vakfoltnak számító ökoszisztémákban őshonosak, amelyek diverzitása évről évre rohamosan csökken. Ezek alapján kijelenthető, hogy az ismert virágos növények 45 százaléka a kihalás szélére került, és ezen az sem változtat, hogy a jövőben éves átlagban nagyjából 2500 új fajjal bővülhet az ismertek listája.

Sokat mond, hogy a legújabban felfedezettek között olyan látványos, és nem mellesleg veszélyeztetett fajok is vannak, mint a világ legnagyobb óriás tavirózsájaként számon tartott Victoriana boliviana vagy a királynő süngombájaként ismert Hydnum reginae.

Virágzó Victoriana boliviana a brit Királyi Botanikus Kertben
photo_camera Virágzó Victoriana boliviana a brit Királyi Botanikus Kertben... Fotó: Wikipédia
és eredeti ökoszisztémájában Bolíviában
photo_camera és eredeti ökoszisztémájában Bolíviában Fotó: Carlos Magdalena/ Royal Botanic Gardens Kew

A talajminták környezeti DNS-elemzése alapján a Földön mintegy 2,5 millió gombafaj élhet, de ebből mindeddig mindössze 155 ezret ismer a szakirodalom, így a gombák túlnyomó többsége, mintegy 90 százaléka még felfedezésre vár.

Hydnum reginae
photo_camera Hydnum reginae Fotó: Geoffrey Kibby/ Royal Botanic Gardens Kew

A BBC által megszólaltatott mikológusok szerint a gombák már most is elképesztő dimenziókkal gazdagították a világot. A növényi és állati mellett a harmadik ismert létformát képviselő élőlények farmakológiai, elektrotechnikai, anyagtudományi célú kutatása már egy sor hasznosítható eredményt hozott, holott csak a fajok alig 10 százaléka ismert.