A tudósok szerint nem ártana, ha az emojik is jobban tükröznék a biodiverzitást

2023.12.12. · majom

Stefano Mammola és Francesco Ficetola olasz ökológusok egy hétfőn publikált tanulmányban azt járják körbe, mennyire reprezentálja jól a jelenleg használt emojikészlet a biodiverzitást. Nem meglepő módon a kutatók a vizsgálattal arra az eredményre jutottak, hogy a mára szinte nélkülözhetetlenné lett kommunikációs figurák bár sokfélék, nem elég nagy a változatosságuk. Míg macskás emojiból többféle is van és dinókat is találunk az emojik között, addig a kevésbé népszerű vagy kevésbé ismert fajok nem szerepelnek az emoji-könyvtárban.

Pedig a szakértők szerint a diverzebb emojikészlet segíthetne a biológiai sokféleség népszerűsítésében és figyelmet irányíthatna azokra a fajokra, amiknek a létezéséről jelenleg kevesen tudnak, írja a Guardian.

Az olasz ökológusok pár éve kapták fel a fejüket egy kutatótársuk panaszára, aki tengeri gombákat vizsgált, viszont úgy érezte, nem áll rendelkezésére elég kézzelfogható vizuális anyag a szemléltetéshez. Ha bálnák viselkedését vagy háziállatokat vizsgált volna, rengeteg emojit használhatott volna, a tengeri gombák kinézetéről viszont fogalma sincs az embereknek, így a kutatónak előbb hosszadalmasan magyaráznia kell a fajok megjelenését.

Az olasz kutatók megállapították, az emberek általában empatikusabbak és érdeklődőbbek a hozzájuk filogenetikailag közelebb álló életformák iránt. Ezt némiképp a jelenleg használt emojik is ábrázolják, az iScience-ben publikált tanulmányban a kutatócsoport 112 különböző emojit azonosított, ebből 92 állat, 16 növény, 1 gomba és 1 mikroorganizmus. Utóbbi feltehetően az E. coli baktérium, bár ez pontosan nem állapítható meg.

Az emojik teljesen aránytalan módon ábrázolják az élővilágot, hiába írtak le már több mint egymillió ízeltlábút, a vizsgált emojik mindössze 16 százaléka ábrázol ilyeneket, és a 20 ezer laposféregfajra például egyetlen figura sem utal az emojik között. Eközben a gerinceseknek alig 100 ezer leírt faja van, a legtöbb emoji mégis közülük kerül ki. A kutatók szerint ez az arányeltolódás nemcsak az ábrázolás torzulását okozza, hanem a veszélyeztetett fajok védelmét is megnehezíti, véleményük szerint olyan új emojikkal, amik kevésbé ismert és korábban nem reprezentált fajokat mutatnak be, támogathatnák a természetvédelmi erőfeszítéseket.