Az állatvilág békés szexterapeutáinak tartott bonobók hímjei a brutális csimpánzoknál is gyakrabban erőszakoskodnak

A szexuális viselkedést konfliktuskezelésre használó, ezért az állatvilág hippijeinek is tartott bonobókról (Pan paniscus) alkotott tudományos sztereotípiával számol le a Current Biology folyóiratban április 12-én megjelent tanulmány.

A New Scientist ismertetője szerint egy nemzetközi kutatócsoport terepi megfigyelései egyértelműen azt mutatják, hogy a Kongói Demokratikus Köztársaság Kokolopori Bonobó Rezervátumában élő csoportok hímjei 2,8-szor többször léptek fel erőszakosan társaikkal szemben, mint a tanzániai Gombe Nemzeti Parkban élő legendásan agresszív csimpánzok (Pan troglodytes).

A kutatók három kongói bonobó- és két tanzániai csimpánz-csoport társas viselkedését figyelték meg és hasonlította össze, az egész napos terepi megfigyelés alatt részletesen dokumentálták az agresszív interakciókat, feljegyezve az agresszor és az áldozat legapróbb rezdülését is.

A Pan paniscus fajának ivarérett kongói példánya
photo_camera A Pan paniscus fajának ivarérett kongói példánya Fotó: MICHAEL RUNKEL/robertharding via AFP

Az eredményt ugyanakkor árnyalja, hogy a megfigyelt bonobók hím riválisaikat inzultálták, addig a csimpánzok hímjei nőstény társaikat is előszeretettel bántalmazták. Továbbá, a bonobóknál egyetlen esetben sem történt halálos kimenetelű sérülés, míg a csimpánzoknál egyáltalán nem volt ritka az efféle végkifejlet.

A kutatók úgy vélik, hogy a korábbi elképzelésekkel ellentétben mindkét fajról elmondható, hogy a csoporton belül a legagresszívabb egyedek előjoga a párosodás. A kongói rezervátum vizsgált két bonobó-populációjában a genetikai rokonvizsgálatok mindenképp ezt igazolják: az újszülöttek 80 százalékának apja a legtöbb agresszív interakciót elkövető hímek valamelyike.