Rekordmennyiségű ellátmány nem jutott el a Nemzetközi Űrállomásra egy meghibásodott hajtómű miatt

szeptember 17.
TECH
  • Link másolása
  • Facebook
  • X (Twitter)
  • Tumblr
  • LinkedIn

Mintegy ötezer kilogrammnyi ellátmányt nem sikerült célba juttatni, így nem érte el a Nemzetközi Űrállomást, miután a Northrop Grumman legénység nélküli űrhajója kedden hajtómű-problémát észlelt – számol be a Reuters. A NASA közleménye szerint ez késlelteti a szállítmány célba érkezését.

A Northrop új Cygnus XL teherűrhajója vasárnap indult útnak egy SpaceX rakétával Floridából hogy 4990 kilónyi rakományt és kutatási felszerelést szállítson a Nemzetközi Űrállomáson (ISS) jelenleg tartózkodó hétfős nemzetközi legénységnek.

A NASA kedd késő este kiadott közleményében azt írta, hogy a Cygnus XL fő hajtóműve kora reggel, „a tervezettnél korábban leállt”, miközben két, tervezett indítást végzett, hogy közelebb kerüljön az űrállomáshoz. A NASA hozzátette, hogy a teherűrhajó összes többi rendszere megfelelően működik, de nem hozta nyilvánosságra az űrhajó magasságát, és nem részletezte az esetleges vészhelyzeti terveket sem.

Ez a küldetés volt az első az XL űrhajó számára, amely a Northrop Cygnus teherűrhajó nagyobb változata. Szerda reggel kellett volna elérnie az űrállomást – részletezi az Ars Technica. A SpaceX Dragon legénységi és teherűrhajóival ellentétben, amelyek automatikusan dokkolnak az űrállomáshoz, a Cygnus-t a laboratórium robotkarjának kell befognia. Ez az űrhajót az állomás Unity moduljának csatlakozóportjára helyezi, ahol akár hat hónapig is maradhat.

A mostani a Northrop Grumman huszonkettedik küldeménye az űrállomásra a NASA-val kötött, több milliárd dolláros szerződés keretében. Egy kivételével mindegyik sikeresen elérte az állomást.

Kapcsolódó cikkek a Qubiten:


Űripari magáncégekkel, 400 millió dollárért építtet magán-űrkikötőket a NASA

Űripari magáncégekkel, 400 millió dollárért építtet magán-űrkikötőket a NASA

Hegyeshalmi Richárd tudomány 2021. december 3.

Az USA 2030-tól magára hagyja a Nemzetközi Űrállomást, és magáncégek által épített, alacsony Föld körüli pályán keringő űrkikötőkben vészeli át az új generációs űrállomás megépítéséig hátralévő időt. Az idő azonban szorít: ha nem tartják az ütemtervet, az a jövőbeli Mars- és Hold-missziók sorsát is megpecsételheti.