Űripari magáncégekkel, 400 millió dollárért építtet magán-űrkikötőket a NASA

A NASA a héten jelentette be, hogy 2030-tól nem a Nemzetközi Űrállomás (ISS) lesz a legfontosabb kikötőjük az alacsony Föld körüli pályán. A NASA nemrég 400 millió dolláros pályázatot írt ki, amit három, a pályázatra jelentkező űripari vállalat között osztottak szét; ők építhetik az ISS-t átmenetileg helyettesítő űrkikötőket.

A pályázatra – mondta a csütörtöki sajtóeseményen Phil McAlister, a NASA kereskedelmi űrutazási igazgatója – 11 cég jelentkezett. A győztes pályázatokat a zsűri a műszaki koncepció és a logisztikai megoldások sokszínűsége, illetve a modulok mai hordozórakétákkal mutatott kompatibilitás alapján bírálta el. A nyertesek:

NANORACKS / STARLAB

NASA-támogatás: 160 millió dollár. A Nanorack saját anyacégével, a Voyager Space-szel, és az űrrepülésben tapasztalt Lockheed Martinnal közösen fejleszti a Starlab nevű űreszközt.

Nanoracks Starlab űr-menedékhely. Fejleszti a Nanoracks, a Voyager Space és a Lockheed Martin.
photo_camera Nanoracks Starlab űr-menedékhely. Fejleszti a Nanoracks, a Voyager Space és a Lockheed Martin. Fotó: Nanoracks
Nanoracks Skylab: alacsony Föld körüli pályára tervezett űrmodul.
photo_camera Nanoracks Skylab: alacsony Föld körüli pályára tervezett űrmodul. Fotó: Nanoracks

BLUE ORIGIN / ORBITAL REEF

NASA-támogatás: 130 millió dollár. Jeff Bezos űripari cége a Boeinggel és a Sierra Space-szel dolgozta ki az Orbital Reef űrállomást, ami a terveik szerint 2027-re készülhet el.

Az Orbital Reef űrállomás a Blue Origin, a Boeing és a Sierra Space együttműködésében valósulhat meg – az ígéretek szerint 2027-re.
photo_camera Az Orbital Reef űrállomás a Blue Origin, a Boeing és a Sierra Space együttműködésében valósulhat meg – az ígéretek szerint 2027-re. Fotó: Blue Origin
Orbital Reef – a Blue Origin, a Boeing és a Sierra Space Mennyei Minipalotája.
photo_camera Orbital Reef – a Blue Origin, a Boeing és a Sierra Space Mennyei Minipalotája. Fotó: HANDOUT/AFP

NORTHROP GRUMMAN / CYGNUS MODULAR

NASA-támogatás 125,6 millió dollár. A Northrop nem mutatott be egyedi, új tervet; a pénzt arra kapták, hogy a Dyneticsszel együttműködve tervezzenek és készítsenek moduláris változatot a Cygnus nevű űrrepülőjükből.

A Northrop Grumman repülő űrmodulja, a Cygnus.
photo_camera A Northrop Grumman repülő űrmodulja, a Cygnus. Fotó: Shutterstock
Az ISS készleteinek újratöltéséhez a Cygnus az űrállomás Unity moduljához csatlakozott.
photo_camera Az ISS készleteinek újratöltéséhez a Cygnus az űrállomás Unity moduljához csatlakozott. Fotó: HANDOUT/AFP

A pályázatot azért kellett sürgősen kiírni, mert a NASA célja, hogy az űrtevékenységük az ISS leállítása és az új űrkikötők átadása között se szüneteljen. A Kongresszus és a Főfelügyelői Hivatal is szorongatják a NASA-t; utóbbi nemrég tett közzé egy jelentést, amely szerint az alacsony Föld körüli pályán csak akkor folytatható jövedelmező tevékenység, ha sikerül leállás és üzemszünet nélkül megvalósítani az átmenetet.

Ha nincs mikrogravitáció, űrkolonizálás se lesz

A NASA a témával foglalkozó közleményében azt írta, hogy ha az ISS nyugdíjazása után nem lesz lakható, kereskedelmi célú űrkikötő az alacsony Föld körüli pályán, nem folytathatják a mikrogravitációs kísérleteiket, holott a jövőbeli Mars- és Hold-missziók elindításához és sikeréhez nélkülözhetetlenek lennének ezek az egészségügyi kutatások és műszaki tanulmányok.

A leállás elkerüléséhez a NASA azt javasolta, hogy létesítsenek egy vagy több, legalább 2028-ig rendszerben tartott, kereskedelmi célú (commercial) űrállomást alacsony Föld körüli pályán. A szakértők szerint kérdéses, hogy a felvázolt ütemterv tartható-e, de a NASA és a pályázat győztesei bíznak benne, hogy elkerülhetik az üresjáratot.

Kapcsolódó cikkek a Qubiten:

link Forrás
link Forrás
link Forrás