5 növény, amit csak idén fedeztek fel

2018.12.21. · tudomány

A botanikusok mintegy 390 ezer növényfajt tartanak számon, de ez még korántsem a Föld teljes flórája. A kutatók évről évre új, eddig ismeretelen autotróf organizmusokat fedeznek fel világszerte. 2018-ban közel százzal nőtt a rendszertanilag azonosított fajok listája. A brit BBC a Kew Gardens-nek is nevezett londoni Királyi Botanikus Kert szakértőinek segítségével összeállított egy listát, amelyből mi kiválasztottuk a legérdekesebbeket.

A vízesés örvényvirága

A PLOS publikálta augusztusban, hogy Sierra Leonéban új növényfajt fedeztek fel. Az örvényvirágfélék (Podostemaceae) családjába tartozó Lebbiea grandiflora a Sewa folyó egyik vízesésében bújt meg, míg a Njala Egyetem biológiai tanszékének kutatói, Aiha Lebbie botanika professzor vezetésével megtalálták.

Az örvényvirágfélék családjának új tagja a Lebbiea grandiflora
photo_camera Az örvényvirágfélék családjának új tagja a Lebbiea grandiflora Fotó: PLOS

A szigetlakó húsevő

Az Új-Guinea Indonéziához tartozó északi partjainál található Biak szigetén ugyan már tavaly megtalálták a legújabb húsevő növényt, de a Nepenthes biak felfedezését csak 2018 első napjaiban publikálták. A kancsókafélék (Nepenthaceae) családjába tartozó új faj állítólag már vígan vadászik a Kew Gardens patinás üvegházainak egyikében.

Az új húsevő Biak szigetéről
photo_camera Az új húsevő Biak szigetéről Fotó: Wikipédia

A gyógyszeralapanyag

A nyugat-afrikai Guineai Köztársaság területén fedezték fel és azonosították új fajként a kávécserékkel közeli rokonságban álló, a buzérfélék (Rubiaceae) családjába sorolt növényt, amelyet idén tavasztól Kindia gangan néven tart nyilván a nemzetközi növénynevezéktani adatbázis, az IPNI. Felfedezői szerint a növény rendkívül gazdag olyan biológiailag aktív vegyületekben, amelyek potenciális gyógynövénnyé, egyebek mellett a rákgyógyításban is bevethető alapanyaggá tehetik.

A kávérokon
photo_camera A kávérokon élőhelye, virága és termése Fotó: Journal of Life and Environmental Sciences/ Martin Cheek

A laoszi orchidea

Paphiopedilum papilio-laoticus a latin neve annak a pazar külsejű új orchidea-fajnak, amelynek létezéséről az OrchideenJournal nevű, Németországban kiadott angol nyelvű szakfolyóirat júniusi számában megjelent cikk számolt be. Az új fajt a Kew Gardens egyik munkatársa találta meg a Laoszi Népi Demokratikus Köztársaság területén.

A Paphiopedilum papilio-laoticus
photo_camera A Paphiopedilum papilio-laoticus Fotó: Orchideen Journal

A rejtőzködő jam(sz)

Szintén a Királyi Botanikus kert munkatársai fedezték fel és idén márciusban az intézetük hivatalos közlönyében, a Kew Bulletinban publikálták is, hogy Dioscorea hurteri néven egy új növényfajt azonosítottak a Dél-Afrikai Köztársaság KwaZula-Natal tartományában. Méghozzá egy 2002-es fénykép és tíz évnél is régebbi minták vezették a kutatókat az eleddig ismeretlen, magyarul kenyérgyökérként vagy kínai burgonyaként is ismert jam- vagy jamszgyökérféle (Dioscoreaceae) nyomára. A növény nem elsősorban azért érdekes, mert rokonaihoz hasonlóan potenciális tápláléknövény lehet, hanem gyógyászati felhasználása miatt.

A Dioscorea hurteri