Kínába viszi a gyártás egy részét a Tesla
Már 2020-ban elkészülhet az első Kínában gyártott Tesla, mivel a kínai-amerikai kereskedelmi háború felgyorsította a terv megvalósítását. Elon Musk, a cég alapítója és vezérigazgatója 2017 vége felé mondta ki először, hogy a Tesla legnagyobb tengerentúli piacán, Kínában is szeretne elektromos járműveket gyártani.
December végén derült ki, hogy a kaliforniai vállalat 30 millió dolláros alaptőkével pénzügyi lízingtársaságot alapított, a székhely a sanghaji szabadkereskedelmi övezet, az új cég törvényes képviselője pedig a Tesla kínai vezetője, Csu Hsziaotung.
A múlt hónapban egy sanghaji illetékes a kínai közösségi médiában azt írta, hogy a Tesla már 2019 második felében megkezdheti a gyártást. A „3-as számú gigagyár”, ahogy emlegetik, a Tesla első tengerentúli üzeme lehet, ahol a tervek szerint Model 3 és Model Y autókat gyártják majd a kínai piacra. (A Gigafactory 1. a cég nevadai akkumulátor és alkatrészgyárát jelöli, a Gigafactory 2. pedig a fotovoltaikus elemeket gyártó buffalói üzemet.)
A hírek szerint legalább egy vállalkozó már el is kezdte beszerezni az építési anyagot a kínai beruházáshoz. A cég arra számít, hogy a több mint 80 hektáros üzem képes lesz évi 250 ezer jármű legyártására. (Ez valóban nagy szó lenne: a cég produktivitási problémákkal küzdő fremonti gyárában tavaly az első három hónapban kevesebb mint 10 ezer Model 3-at sikerült legyártani, pedig kb. havonta kellett volna annyi autónak elkészülnie.)
Közbelép a vámháború
A Tesla egyelőre nem nyilatkozott az újabb gigagyár ügyében. Amikor 2017 októberben először lehetett hallani a vállalat kínai terjeszkedési terveiről, Musk még arra intette a befektetőket, hogy ne siettessék az ügyet. Ám a kínai-amerikai kereskedelmi háború gyorsabb intézkedésre sarkallta a céget, miután a Kínába exportált Teslák ára a változó vámoktól függően vadul ingadozni kezdett.
Az első bejelentés idején még bizonytalan volt, hogyan tudna a Tesla Kínában száz százalékig saját tulajdonú autógyárat építeni, mivel a törvények előírták a külföldi gyártóknak, hogy helyi cégekkel közös vegyesvállalatokat alapítsanak, amihez a Teslának látszólag nemigen volt kedve. De Peking áprilisban új befektetési szabályokat vezetett be, hogy a beruházások ösztönzésével jobb pozíciókat érjen el az Egyesült Államok által időközben meghirdetett kereskedelmi háborúban, illetve hogy kedvezzen az elektromos autók gyártóinak – ami a katasztrofális kínai légszennyezés miatt jól felfogott érdeke.
A Tesla májusban alapított céget Sanghajban elektromos autók gyártására és eladására, majd megállapodást írt alá a város vezetésével, hogy ott építi meg a gigagyárat. Júliusban Musk maga is Sanghajba ment, éppen akkor, amikor az amerikai autókra kirótt kínai vám 15 százalékról 40 százalékra ugrott, és a Teslák ára Kínában kb. 20 ezer dollárral nőtt emiatt. Októberben a cég úgy döntött, hogy felgyorsítja a kínai terjeszkedést, „hogy jelentősen csökkenjen a Teslák ára”. A cég – vélhetően nem függetlenül az amerikai gyártási problémáktól – azt is közölte, hogy szeretné a Model 3 gyártásának egy részét Kínába venni 2019-ben.
Október és December között a Tesla három ízben is csökkentette árait Kínában, miután az előző év októberéhez képest 70 százalékkal esett elektromos járműveinek eladása (bár a cég vitatja a kínai forrásból származó adatokat).
A decemberi kiigazítással a Model 3 kezdőára Kínában 72 ezer dollár lett, ami kb 11 500 dollárral kevesebb, mint a novemberi ár volt – a Tesla ekkor kezdte el egyáltalán felvenni a kínai rendeléseket erre a modelljére. (A várható magyar árakat nemrég a Villanyautósok.hu igyekezett megbecsülni.) Az áresés egybeesett azzal, hogy Kína beleegyezett, 15 százalékra visszavágja az amerikai autókat sújtó vámot, miután Hszi Csin-ping kínai és Donald Trump amerikai elnök egy asztalhoz ült, és kvázi tűzszünetet kötött a vámháborúban.
Kapcsolódó cikkek a Qubiten:
Tűzszünetet kötött az USA és Kína a világ legnagyobb kereskedelmi konfliktusában
Több mint egy év után ismét személyesen találkozott egymással a kínai és az amerikai elnök, és működött köztük a kémia. A befektetők egy időre megkönnyebbülhetnek, de ma még hiba lenne azt mondani, hogy véget ért a háború a két nagyhatalom között.
Hatalmasat ugrott egy év alatt az elektromos autók száma Európában
Kína már tavaly átlépte az álomhatárt, az amerikaiak viszont még várhatnak rá. Volt olyan ország, ahol 691 százalékkal több elektromos autót adtak el 2018 első felében, mint tavaly ilyenkor.
Félmillióan várnak rá, de másodszor is felfüggesztették a Tesla 3 gyártását
Elon Musk a termelékenység fokozásával magyarázza a kényszerleállásokat, sajtóértesülések szerint viszont a túlhajszolt munkások fáradtsága miatt túl sok baleset történik a gyártósoroknál.
Donald Trump drámai mértékű büntetővámokat jelentett be, küszöbön a kereskedelmi háború
Az amerikai elnök 25 százalékos vámmal sújtaná az import acélt, 10 százalékossal az alumíniumot. A japán tőzsde zuhan, az EU tiltakozik. Még a Fehér Házban sem értik, hogy ez mire jó.