Mit egyek, hogyan egyek, ha boldog akarok lenni?

A tudomány jelenlegi állása szerint a helyes étrend megválasztásakor az alábbi egyszerűen betartható kilenc szempontot érdemes figyelembe venni:

  • Együnk ételt! Kerüljük az iparilag feldolgozott élelmiszereket, válasszunk minél több természetes alapanyagot, és fogyasszuk nyersen, illetve főzve is.

  • Együnk sok zöldséget és gyümölcsöt! A szakirodalom alapján a sok zöldséget, 
    gyümölcsöt, teljes kiőrlésű gabonát, magvakat tartalmazó étrenddel tehetünk a legtöbbet lelki egészségünkért.

  • Főzzünk otthon minél többet és többfélét! A főzés teljes figyelmet igénylő, az érzékszervek mindegyikét ingerlő folyamat, jellemzően stresszcsökkentő tevékenység. Ráadásul így minőségi alapanyagokat vásárolunk, szemben azzal, mint ha készételt vennének. 

  • Együnk színesen! Szó szerint: minél többféle színű zöldséget fogyasztunk (lilakáposzta, piros paradicsom, sárga kukorica, zöld spenót, rózsaszín retek, vörös cékla) annál többféle antioxidánst viszünk be a szervezetünkbe.

  • Együnk több kis halat! A halhús jelentős forrása az omega-3 zsírsavaknak és ásványi anyagoknak. 

  • Együnk fermentált ételt! A fermentált ételek (savanyított káposzta, szójaszósz, joghurt, kovászos kenyér), fontos B12-vitamin- és probiotikum-források.

  • Válasszunk friss, szezonális és lokális termékeket! A csomagolás, tartósítás, konzervezés eltávolítják az ételt eredetétől térben, időben és struktúrában is, ezáltal csökkentve tápanyagtartalmukat.

  • Együnk sokkal kevesebb cukrot! A finomított kristálycukor semmilyen tápanyagot nem tartalmaz, az emberi szervezetnek 0 grammra van belőle szüksége.

  • Együnk lassabban! Sokkal jobb az emésztés és a felszívódás, ha az étkezésnek megadjuk a módját és idejét. 

A szerző tanácsadó szakpszichológus, az ELTE PhD-hallgatója. Szabadidejében gasztronómiával és annak határterületeivel foglalkozik, a Babramegy blog szerzője. 

A táplálkozástudomány legújabb fejleményiről, kutatási eredményeiről Vida Katalin ebben a cikkben számol be: