Gyerekmunkára özönlenek a lájkok, minden szülő kidfluencerekről álmodik

2019.04.30. · gazdaság

Ryan Kaji nevét ugye mindenki ismeri? Nyilván, hiszen több feliratkozója van Youtube-on (ami ma talán mindennél jobban a híresség fokmérője), mint korunk három nagy popsztárjának, Beyoncénak, Drake-nek vagy Lady Gagának. Ha mégsem mond semmit a név, az sem jelent semmit: míg utóbbiak zenéje az egész világon könnyen fogyasztható, addig a Ryan ToysReview nevű csatorna nézőit javarészt az angolszász országokban élő gyerekek – és persze a Youtube-fiókkal rendelkező szüleik – teszik ki.

Az influenszerek mára letarolták, felszántották, porba döntötték az internetet, és a win-win szituációnak tűnő reklámszerződések, alig bújtatott marketingkampányok már a gyerekeket is elérték. A kidfluencereknek nevezett gyereksztárok megjelenése viszont rengeteg kellemetlen témát vet fel: újra felvetődnek az 1930-as évek Hollywoodjának problémái a gyerekmunkáról, de az online zaklatók megjelenése is arra sarkallta a Youtube-ot, hogy letiltsa a kommenteket minden gyerekeknek szánt videónál.

A hétéves fiú, akit tízmilliók csodálnak

Az elsősorban különböző játékok tesztelésével és értékelésével főállásban foglalkozó, 

mindössze hétéves Ryan Kaji 2018 legtöbb bevételt termelő youtubere lett 

a Forbes összesítése szerint, olyan népszerű vloggereket megelőzve, mint a még mindig csak a húszas éveiben járó, de legalább nagykorú Jake Paul, Markiplier vagy PewDiePie. A kisfiú csak tavaly 22 millió dollárt keresett, aminek legnagyobb részét (közel 21 milliót) a nézettség után járó reklámbevételek által, a maradék körülbelül egymillió dollárt pedig szponzorált tartalmak megjelenítésével szerezte. Hogy kontextusba kerüljön ez az összeg: Beyoncé 60 millió, Lady Gaga 50, Drake pedig 47 millió dollárt keresett ugyanezen egy év alatt, és ők azért nem csak matchboxokat tologattak egy kamera előtt.

Ryan, a hétéves dollármilliomos
photo_camera Ryan, a hétéves dollármilliomos Fotó: Youtube / Ryan ToysReview

Ryan több mint 19 millió feliratkozójával naponta oszt meg olyan játékokról szóló videókat, amilyenekkel az őt csodáló gyerekek túlnyomó többségének talán sosem lesz lehetősége játszani. Igaz, a mostanában bemutatott ingyen kapott luxusjátékok sora ellenére máig egy 2016-os videóján van a legtöbb megtekintés: már 1,8 milliárdnál is többen nézték meg azt a videót, ahol Ryan egy felfújható vízi csúszdán megtalálja, kibontja és kipróbálja a Verdák és a Mancs őrjárat figuráit rejtő óriástojásokat, majd örül.

A második legjobb dolog

De egyáltalán miért jó a gyerekeknek, hogy játékokról szóló Youtube-videókat nézegetnek ahelyett, hogy maguk is inkább játszanának? „A kicsomagolós (unboxing) videók azt az örömöt helyettesítik, amit akkor él át az ember, ha megkap és kibont valami olyat, ami után vágyakozik, és ez különösen igaz az elérhetetlennek tűnő tárgyakra. A játékok birtoklása után a második legjobb dolog ezt virtuálisan átélni, valaki mást nézni, ahogy játszik vele” – mondta a Forbes-nak Chas Lacaillade, a több unboxing csatornát képviselő Bottle Rocket Managment vezetője.

Ryan szülei 2017-ben írtak alá egy szerződést a Pocket.watch nevű gyerekmédia-startuppal, amely a kisfiú üzleti reprezentációját végzi. Az üzlet pedig már tavaly a maximumon robogott: augusztustól a Walmarttal kötött egyezség értelmében Ryan kedvenc játékait a saját brandje alatt árulják szerte az Egyesült Államokban, októberben a Huluval és az Amazonnal is megállapodtak a videós tartalmak új formába csomagolásáról és streameléséről, novemberben pedig a WildWorks nevű videojáték-stúdióval való együttműködés eredményeként megjelent a kisfiú első okostelefonos játéka, a Tag with Ryan.

„Ez olyan menő” – nyilatkozta az NBC-nek dübörgő vállalkozásról a hétéves fiú.

15 százalék jár a gyereknek, a többi szürke zóna

Mivel egy hétéves gyereknek természetesen nem lehet saját jövedelme, adódik a kérdés, hogy kinek a zsebébe vándorol az a sok millió dollár, amit mégiscsak a gyereksztárok keresnek meg. Reflexből jöhetne a válasz, hogy nyilván a szülőket illeti meg a pénz, de ezt a kört igazából már az 1930-as években lefutották.

A kidfluencerek korabeli megfelelői a – természetesen máig létező – gyerekszínészek voltak, közülük is Jackie Coogan emelkedett ki leginkább, akit maga Charlie Chaplin fedezett fel, és aki A kölyök című 1921-es film címszereplője volt – hétéves korában. Coogan különböző becslések szerint 3-4 millió dollárt keresett meg gyerekkorában, és erről az összegről 1935-ig (amikor betöltötte a 21-et) azt hitte, hogy valamilyen bankszámlán csak arra vár, hogy felnőjön. Viszont mire átvehette volna addigi élete keresetét, rájött, hogy édesanyja és nevelőapja szinte az egészet elköltötte autókra, gyémánt ékszerekre és bundákra.

photo_camera Charlie Chaplin és Jackie Coogan Fotó: Photo12

Az ezt követő pereskedés eredményeként alkották meg 1939-ben az úgynevezett Coogan-törvényt, vagyis a kaliforniai gyerekszínészeti törvényt, amely egyrészt megszabja az iskolára, munkára és szabadidőre fordított kötelező órák számát, illetve rendelkezik arról is, hogy a gyerek által megkeresett összeg 15 százalékát egy alapban (vagy Coogan-számlán) kell őrizni a 21. születésnapjáig.

A Ryant bemutató Forbes-cikk szerint a játékmágnás fiúnak is van ilyen Coogan-számlája, de a törvény egyelőre csak a színészekről szól, igaz, a Youtube és az Instagram gyereksztárjaira is ki lehetne terjeszteni – legalábbis a gyerekszínészből jogásszá vált Sheila James Kuehl szerint. „Nem számít, hogy csak ajándékok kicsomagolásáról van szó, az is munka. Ha pénzről van szó, megszűnik játéknak lenni. 

Itt az idő megnézni, hogy felnőttek milyen módokon keresnek pénzt gyerekek dolgoztatásával. A törvényt úgy kell módosítani, hogy felvegye a tempót a technológiával.” 

A Coogan-törvény utolsó komolyabb revíziója 1999-ben történt, amikor a 15 százalékos szabály mellett azt is beleírták, hogy a bevételek maradék 85 százaléka is a gyerek tulajdona, de arról az ő érdekében rendelkeznek a szülők – például fizetik a költségeit, vehetnek neki házat, vagy alkalmazhatnak külsős munkaerőt az üzleti menedzsmentre. Ezt a gyakorlatot azonban a Guardiannek nyilatkozó jogi szakértők a szürke zóna iskolapéldájának nevezték.

Tovább bonyolítja a helyzetet, hogy a Youtube szabályzata tiltja a 13 év alattiaknak, hogy saját fiókot hozzanak létre, vagyis az ennél fiatalabb youtuberek csatornáinak tulajdonosai (még ha a csatorna a gyerek nevét is viseli) valójában a szülők, így a Google is nekik utalja a reklámbevételeket. David Pearce szórakoztatóipari jogász szerint az ebből fakadó problémákat ki lehetne küszöbölni, ha a Youtube szabályzatában helyet kapna, hogy a monetizált (vagyis reklámbevételt generáló) videókban megjelenő gyerekeknek részesedés jár a fiók tulajdonosának bevételéből. 

Ezekre a felvetésekre a Youtube és az Instagram is csak általános válaszokat adott a Guardiannek, vagyis: tudnak a dologról, szakértők bevonásával dolgoznak az ügyön, megtesznek minden tőlük telhetőt.

Akiknek már a kamaszkor előtt bejött az élet

A kidfluencerek élvonalába tartozik még a 4,7 millió feliratkozóval rendelkező 11 éves angol kislány, Tiana, aki szintén játékokat tesztel, átverős (prank) videókat posztol, kihívásokban vesz részt, de legutóbbi videója például arról szól, hogy bekötött szemmel járja a boltokat, és a szülei minden olyan árucikket megvesznek neki, amihez hozzáér. A 4,7 millió feliratkozó egyébként több, mint amennyi Madonnának, a Muse-nak, 2 Chainznek, J. Cole-nak vagy a Star Wars és a Trónok harca hivatalos csatornájának van.

link Forrás

De hogy ne csak az angol nyelvű csatornákról legyen szó: az El País szerint Spanyolországban több mint 1300 gyerekeknek célzott Youtube-csatorna van, és a 2-5 év közöttiek 64 százaléka néz rendszeresen Youtube-videókat. 6-7 éves korukban már maguk követik be a kedvenceiket, a legnépszerűbb kategóriák pedig ott is a paródia-, a játékteszt- és a kihívásvideók, de a mindennapos helyzetek, a családi utazások és a youtuber gyerekek találkozását bemutató videók is lekötik a kisebb gyerekeket. Spanyolországban egy katalán testvérpár, a hat- és hétéves Claudia és Gisele vezeti a youtuberek listáját, összesen 13 millió követővel – ennél kevesebb van Cardi B-nek, Pinknek, Post Malone-nak és a Twenty One Pilotsnak is. 

A New Jersey-i McClure ikrek a fentiekhez képest csak 1,2 millió követőt számlál a Youtube-on (igaz, Instagramon 1,7 milliót), és általában csak százezres nagyságrendben nézik a csatornájuk videóit, de az ötéves Ava és Alexis annál sikeresebb a való életben. Miután a média 2016-ban felkapta azt a videót, amelyben édesanyjuk rádöbbenti az ikerpár tagjait, hogy ugyanúgy néznek ki, a Good Morning Americától Ellen DeGeneres műsorán át a Today Show-ig minden valamire való amerikai tévéműsort megjártak, azóta pedig a Disney-vel és a Walmarttal is leszerződtek már, és P. Diddy ikerlányait is a barátaik között tudhatják.

link Forrás

A McClure lányok szülei, Justin és Ami a jogi és a könyvelői pályát adták fel azért, hogy teljes állásban a család közösségimédia-csatornáival tudjanak foglalkozni. Egy 12 perces videó elkészítése (felvétellel és vágással együtt) 12-13 órájába kerül Justinnak, míg Ami a posztok rendben tartásával van elfoglalva – egyedül az üzleti ügyek menedzselésére alkalmaznak családon kívüli személyt. A Forbes szerint szponzorált posztonként akár 10 ezer dollárt is kereshetnek az ikerlányok, vagyis hát, a család.

„Nem számítottunk ekkora népszerűségre. Miután elterjedt a videó, átgondoltuk a pro és kontra érveket: a lányok alapjáraton szeretnek színészkedni, tudnánk egy brandet építeni rájuk, segíteni a karrierjüket és a megélhetésüket. De közben féltem, milyen hatással lesz a magánéletükre, és lesz-e lehetőségük normális gyerekként élni. Az elején több szülőtől megkaptuk, hogy kihasználjuk a gyereket a figyelemért vagy hírnévért cserébe. Ez eleinte fájt, de fejben már tudtam, merre tartunk. (...) Mindig hangsúlyozom, hogy mi dolgozunk, nem a lányok”

– mondta a Guardiannek az édesanya. Hozzátette, hogy amint hétévesek lesznek a lányok, felajánlja nekik a tartalmak irányítását, és ha úgy döntenek, hogy nem akarják tovább csinálni, akkor azt szó nélkül elfogadja.

Nem igazi hírességek, mégis kiégnek húszéves korukra

Az üzletben érdekelt cégek minden alkalommal tagadják, hogy a gyerekeknek bármilyen hátrányt okozna az életforma, és olyan megpróbáltatásokon kellene átesniük, mint a paparazzik árnyékában élő felnőtt sztároknak. „Az ő hírességüket nem vörös szőnyeges gálák vagy telt házas koncertek jelzik, hanem számok egy képernyőn” – mondta a Wirednek a Pocket.watch vezérigazgatója, Chris Williams.

„Ők nem hétköznapi értelemben vett hírességek. A Youtube egy 13 év fölöttieknek szánt platform, a csatornákat a szülőknek kell moderálniuk, a reklámokat és szponzorált tartalmakat átláthatóan kell megjeleníteniük. Nem támogatunk semmilyen tartalmat, ami a gyerekek érzelmi kiaknázása árán készült, vagy amihez kivették az iskolából a gyereket a forgatáshoz” – mondta Britt Bagnall, a Super Awesome nevű londoni gyerekközpontú techcég munkatársa. „Ez egy óriási ipar, de bizonyos értelemben még mindig a vadnyugaton járunk.”

link Forrás

Paul Petersen volt gyerekszínész szerint annyira nem foglalkoznak a gyerekek jogaival, hogy még az sem tiszta, milyen törvény vonatkozik a kidfluencerekre, szerinte ugyanis a kaliforniai gyerekmunka-törvénynek minden fiatal youtuberre vagy Instagram-sztárra ki kellene terjednie, hiszen mindkét cég székhelye Kaliforniában van.

Petersen 1991-ben alapította meg a Coogan-törvény 1999-es revíziójában is szerepet játszó A Minor Consideration nevű szervezetét, amely korábbi gyerek előadóknak nyújt segítséget. Tízéves korától színészkedett, de amikor 1966-ban véget ért a Donna Reed Show, amelyben szerepelt, húszévesen gondjai akadtak. „Ahogy a saját démonjaimmal küzdöttem, amikor a hírnév elszállt, rájöttem, hogy más gyerekeknek is vannak hasonló problémái: a családtól való elidegenedés, az identitás elvesztése a híresség után” – mondta a Guardiannek.

Felmérni is nehéz a pedofilhelyzetet

Hogy valójában mennyire 13 év fölöttiek a Youtube és az Instagram felhasználói, azt legfeljebb az olyan, reprezentatívnak nem nevezhető kutatásokból mérhetjük fel, mint az Instagramon 2 milliós követői bázissal rendelkező tízéves Txunamy decemberi posztja, amelyben a követőinek életkora felől érdeklődött. Több mint 103 ezer komment érkezett a posztra, amelyekből az derült ki, hogy leginkább 9-12 évesek követik a lányt.

Ez azért is fontos, mert a hivatalos elemzések szerint általában a 25-34 éves nők, vagy más esetekben a 25-44 éves férfiak látogatják legtöbbet a gyerekeknek szánt Youtube-csatornákat, ez alapján pedig akár fel is merülhetne a pedofília gyanúja, ha nem szólna közbe a józan ész, hogy valószínűleg a szüleik fiókját használják a kidfluencerek csatornáit néző gyerekek – így viszont elég nehéz felmérni, ki az, aki hátsó szándékkal nézegeti a gyerekek videóit.

A Youtube ráadásul épphogy túlvan egy nagy bojkotton: többek között a Walt Disney Company, a Nestlé és az Epic Games is visszavonta a hirdetéseit a platformról, miután kiderült, hogy elöntötték a szexuális tartalmú kommentek az ártatlan, például gimnasztikázó vagy twisterező kislányokat ábrázoló videókat. A cég természetesen azonnal törölte a kommenteket, később pedig felfüggesztette a kommentelés lehetőségét a legtöbb olyan videó alatt, amelyben fiatalkorúak szerepelnek.

link Forrás

Míg a kidfluencerek, vagy legalábbis a szüleik attól félnek, hogy ez a húzás ártani fog a rajongókkal való kapcsolattartásnak, a gyermekvédelmi szervezetek örökre megszabadulnának a hozzászólásoktól. Josh Golin, a Campaign for Commercial-Free Childhood (egy gyerekek reklámmentes életéért küzdő szervezet) ügyvezető igazgatója a New York Times-nak úgy fogalmazott:

„komoly kérdések merülnek fel arról, hogy a Youtube nem nőtt-e túl nagyra ahhoz, hogy a gyerekeknek biztonságos helyet nyújtson. Ha nem tudja a pedofilokat távol tartani a videóktól, megakadályozni, hogy kommentekben információt cseréljenek, akkor nem szabad engedélyezni a kommentelést a videók alatt. Ez egy jogos kérdésfeltevés: megéri a Youtube-kommentelés azt a szörnyűséget, ami ott megy?”

Kapcsolódó cikkek a Qubiten:

link Forrás
link Forrás
link Forrás