A Burger King után az amerikai tex-mex éttermekbe is betört a műhús

2019.05.03. · gazdaság

Nagyon erősen indultak a tíz éve növényi fehérjében utazó Beyond Meat részvényei, ez az utóbbi idők legígéretesebb indulása a piacon – írja a New York Times. A kaliforniai El Segundo-beli cég részvényeinek értéke 163 százalékkal emelkedett a nap végére, és hasonló növekedést Jay Ritter, a Floridai Egyetem közgazdászprofesszora szerint az elmúlt tíz évben csak két másik cégnek sikerült elérnie.

Nagyon úgy tűnik, hogy az USA-ban a műhús a legújabb őrület: Amerikában a nagy láncok közül a Burger King kísérletezett először a növényi alapú húspogácsa forgalmazásával, ez pedig olyannyira bejött nekik, hogy a tesztidőszak után az egész országban piacra dobták az Impossible Burgert. A marhaízű műhúst kifejlesztő Impossible Foods a tíz éve növényi fehérjében utazó Beyond legnagyobb kihívója, nem véletlen, hogy a burger ellen a Beyond is készült valamivel: ingyen tacót osztogatnak Amerikában, legalábbis azoknak, akik legalább öt dollárért vásárolnak a Del Taco a tex-mex gyorsétteremlánc valamelyik éttermében, és letöltik hozzá a megfelelő appot.

photo_camera Az ott nem marhahús, hanem borsó Fotó: Beyond Meat

A Meki kivár

Ha már húsmentes gyorskajáról van szó, a McDonald's is fontolgatja, hogy hasít magának egy szeletet a fehérjetortából: Steve Easterbrook, a gyorsétteremlánc vezérigazgatója szerint legalábbis fontolóra veszik a műhús bevezetését. A Burger King egész országos letámadása után a Taco Bell is gyorsan reagált a vega trendekre, ezért különös, hogy a McDonald's még nem vezette be a vega húst. Zak Weston, a Good Food Institute elemzője szerint meglepő lenne, ha másfél éven belül nem történne valami ebben az ügyben, a növényi alapú fehérjék ugyanis már nemcsak a vegán fogyasztók körében népszerűek, hanem a környezettudatos trendeknek is megfelelnek.

Farkastörvények

A Beyond Meat borsófehérjével és céklalével próbálja modellezni a darált marhahús íz- és színvilágát, miközben a jövő fehérjeforrásaként reklámozza a termékét, miközben arra hívja fel a figyelmet, hogy a húsfogyasztás amellett, hogy komoly környezeti terheket ró a Földre, még egészségtelen is – bezzeg a műhús. A cégnek nem az Impossible az egyetlen kihívója: a növényi alapú húspótlékok piacán farkastörvények uralkodnak, a Beyond Meat pedig sebezhető, mert a termékeihez nélkülözhetetlen a borsó, ha pedig rossz a termés vagy hiány van az ellátásban, az a cég nagyívű terveinek is keresztbe tehet.

Ethan Brown, a cég vezérigazgatója szerint az, hogy elszakadnak az állatalapú hústól, az üzlet mellett egy mozgalom része is: arra apellálnak, hogy a termékeik nemcsak a vásárlóknak és a részvényeseknek hoznak majd hasznot, hanem az egész Földnek is.