Törvényjavaslat született a közösségi média addiktív húzásainak tiltására
Josh Hawley, Missouri állam republikánus szenátora törvényjavaslatot nyújtott be, amelyben a techcégek függőséget okozó gyakorlatainak betiltását kezdeményezi. A javaslat célja egészen pontosan:
„megtiltani a közösségimédia-cégeknek, hogy az emberi pszichológiát vagy az agy fiziológiáját kiaknázó gyakorlatokkal éljenek a választás szabadságának jelentős korlátozása érdekében; és arra kötelezni a közösségimédia-cégeket, hogy tegyenek lépéseket az internetfüggőség és a pszichológiai kizsákmányolás kockázatainak mérséklése érdekében.”
A törvényjavaslat az amerikai törvényhozók betűszó-fixációjának újabb ékes példájaként a „SMART Act” névre hallgat, ami a Social Media Addiction Reduction Technology (közösségimédia-függőséget csökkentő technológia) rövidítése.
Üzleti modellt építettek a függőségre
„A nagy techcégek üzleti modellt építettek a függőségre. A területen zajló innovációk jelentős része nem a jobb termékek készítését jelenti, hanem azt, hogy pszichológiai trükkökkel minél jobban megragadják a felhasználók figyelmét” – mondta Josh Golin, a Commercial-Free Childhood (Reklámmentes Gyermekkor) egyesület igazgatója a Verge-nek. Josh Hawley szerint a közösségimédia-cégek manipulációs technikái korlátozzák az emberek szabadságát, és a jólétüket is veszélyeztetik.
A Facebook múlt heti, 5 milliárd dolláros megbírságolásában is szerepet játszottak a platform szándékosan megtévesztő dizájnelemei – a szenátor ezért azt is törvényben rögzítené, hogy amikor a Facebook az irányelvei elfogadására kéri a felhasználóit, akkor az „elfogadom” és az „elutasítom” gomboknak ugyanolyan méretűnek, betűtípusúnak és formátumúnak kell lenniük.
Egy júniusi kongresszusi meghallgatáson Tristan Harris, a Google korábbi „dizájnetikusa” így magyarázta a platformok addiktív gyakorlatait:
„ha eltávolítom ennek a pohárnak az alját, és folyamatosan újratöltöm vízzel vagy borral, akkor nem fogod tudni, mikor kell abbahagyni az ivást. Ez váltják ki a végtelenségig görgethető hírfolyamok is.”
Fél órában maximalizálná a napi közösségimédia-használatot
A végtelen görgetés mellett még két főellenséget talált magának Hawley: a maguktól elinduló videókat vagy zenéket, illetve azt a gyakorlatot, amikor jutalmakkal díjazzák, ha minél több időt töltesz el egy platformon. Előbbi a Youtube-on, a Facebookon vagy az Instagramon is előfordul, utóbbira pedig a Snapchat a legjobb példa, ahol tűz emojival (🔥) jutalmazzák azokat, akik 24 óránként üzenetet küldenek egymásnak – ha megszakad a sorozat, elveszik az emojit.
A SMART Act legradikálisabb pontjában Hawley azt javasolja, hogy a közösségi platformok vezessenek be időkorlátot, ami alapbeállítás szerint napi 30 percben maximalizálná a felhasználó platformon töltött idejét, és ezt csak manuálisan lehetne átállítani hosszabb időtartamra – viszont minden hónap elején újra visszaállna 30 percre a limit. Azt is jól látható helyen kellene jelezniük, hogy mennyi ideje tartózkodik a platformon a felhasználó.
Kapcsolódó cikkek a Qubiten: