Így nézne ki a Föld exobolygóként

2019.09.10. · tudomány

A Földet mint exobolygót próbálta meg a mai technológiával ábrázolni a NASA és a Kalifornai Műszaki Egyetem (CIT) fiatal csillagászaiból álló kutatócsoportja. Erről szóló tanulmányuk augusztus végén jelent meg az Astrophysical Journal Letters folyóiratban.

A kutatók tehát lényegében rekonstruálták, hogyan is nézne ki az emberiségnek is otthont adó bolygó, ha egy Naprendszeren kívüli űrtávcsővel pillantanák meg meg egy idegen civilizáció csillagászai.

A csillagászok által találóan alian map-nek (kb. ufótérképnek) nevezett grafikát úgy készítették, hogy a Föld és a Nap közötti gravitációsan stabil pont körül keringő Deep Space Climate Observatory (DSCOVR) űrszondájának közel tízezer, tíz különböző hullámhosszon készített felvételét minden frekvencián egyetlen fényfolttá egyszerűsítették a távoli nézőpont szimulálásához.

Az ennek alapján nyert fénygörbéket a kutatók az eredeti felvételekkel vetették össze, hogy megállapítsák, mely görbék paraméterei felelnek meg a szárazföldeknek és a felhőtakarónak. Miután ezeket az összefüggéseket feltárták, kiválasztották a szárazföldhöz legközelebbi paramétert, és a Föld 24 órás forgásához igazítva elkészítették az alábbi, úgynevezett kontúrtérképet.

A Földről mint exobolygóról készített 2 dimenziós felszíntérkép
photo_camera A Földről mint exobolygóról készített 2 dimenziós felszíntérkép Forrás: S. FAN ET. AL.

A Science kommentárja szerint az eredmény igen hasznos lehet az exobolygó-kutatásban. A csillagászok a földi térkép alapján nagyobb eséllyel deríthetik ki, hogy egy-egy meglelt kőzetbolygón vannak-e óceánok, felhők vagy jégsapkák – mert jelenlegi tudásunk szerint mindezek létfontosságú feltételei egy lakható világnak.