Kannabiszt küldenek az űrbe, hátha sikerül ellenállóbb fűfajtát nemesíteni

2019.12.13. · tudomány

A Front Range Biosciences amerikai mezőgazdasági cég 2020-ban kávét és kannabiszt küld a Nemzetközi Űrállomásra (ISS), hogy megvizsgálják, milyen változásokon mennek keresztül a növények gravitáció nélküli környezetben. A növényi sejtmintákat a vállalat a Space Cells startuppal és a Coloradói Egyetemmel közösen fejlesztett speciális inkubátorban indítja útnak, amit a SpaceX következő, márciusban induló teherszállítmánya juttat majd el az ISS-re.

Jonathan Vaught, a Front Range vezérigazgatója szerint ez lesz az első eset, amikor kifejezetten az űrutazás kannabiszra és kávéra gyakorolt hatását vizsgálják, a projekt hosszabb távú célja pedig annak tanulmányozása, hogy az űrből visszaszállított minták vajon a Földön is megtartják-e azokat a mutációkat, amelyeket odafenn fejlesztettek ki. Bár ez egyelőre úgy hangzik, mint egy klasszikusan rossz horrorfilm kezdete, Vaught szerint az így nemesített növények komoly üzleti sikerekkel kecsegtetnek.

Ez nem az űrről szól

Reggie Gaudino, a Front Range fejlesztési igazgatója szerint a kutatás eredményeire nem is annyira az űrben, mint inkább a Földön lesz szükség: ha sikerül ellenállóbb kender- és kávéféléket nemesíteni, ott is meg lehet majd őket telepíteni, ahol ez jelenleg nem lehetséges. Az előbbit főként a gyógyászatban egyre szélesebb körben használt kannabidiol (CBD) előállítása miatt vizsgálják, az utóbbit viszont azért, mert nagy bajban van a világ kávékedvelő része: a vadon élő cserjék kipusztulnak, a klímaváltozás miatt a termelés visszaszorul, miközben az igény egyre növekszik a kávé iránt.

A Nemzetközi Űrállomás legutóbb 12 üveg bordeaux-i vörösbort kapott, itt is a zéró gravitáció hatását vizsgálták az italra. Korábban a Space Tango nevű kentucky-i cég a maláta űrbéli viselkedését is kutatta, ezzel az amerikai Anheuser-Busch sörcég bízta meg őket.