Elkészült az eddigi legrészletesebb térkép a Holdról

2020.04.26. · tudomány

Kiadták a valaha volt legrészletesebb földtani térképet a Holdról, ami valójában hat olyan korábbi térkép egyvelege, amelyet a NASA az 1960-as és 1970-es évek Hold-missziói, az Apollo-program során állított össze, de természetesen már megjelennek rajta a közelmúlt műholdas megfigyeléseiből származó új információk is.

Ahogy az új térképekről kiderül, a Holdnak a Földhöz hasonlóan van kérge, köpenye és magja, viszont nincsenek tektonikus lemezei. A térképeken először szerepel együtt az összes eddig felfedezett kráter, hegygerinc, rés, törésvonal és más holdfelszíni jelenség.

A Hold közeli és túlsó oldalának földtani térképe
photo_camera A Hold közeli és túlsó oldalának földtani térképe Forrás: USGS

Az évtizedes térképek és a friss adatok egybegyúrása mellett a kutatók a kőzetek elnevezéseit, leírását és kormeghatározását is egységesítették, mert ezek egy része korábban térképről térképre változott.

Az 1:5 000 000 arányú, szakértők szerint elképesztően részletes földtani térkép mérvadó lesz a következő küldetések során – állítja a térképet a NASA-val és a japán JAXA-val közösen létrehozó szervezet, az amerikai kormány földtani hivatalának (USGS) asztrogeológiai kutatóközpontja.

photo_camera Forrás: USGS

A NASA a tervek szerint 2024-ben indítja útjára az Artemis–3 missziót, amely két űrhajóst (egy férfit és egy nőt) küld a Holdra, több mint 50 év után után először. Ezt követően körülbelül évente egy újabb Hold-küldetést szeretne megvalósítani az amerikai űrügynökség.

A térkép készítéséről szóló tanulmány absztraktja itt olvasható, a többi résztérkép és azok magyarázata pedig a hivatalos közlemény szerint itt található, bár a cikk írásának pillanatában átmeneti hibaüzenetet jelez az oldal.