Egyszerre több ezer vírustesztet képes gyorsan elvégezni egy új molekuláris diagnosztikai eszköz

Nincsen jövőnk tudomány nélkül, nincsen Qubit nélkületek. Támogasd a munkánkat!

A CRISPR genomszerkesztési technológián alapuló, egyszerre több ezres mintát értékelő COVID-19 tesztet fejlesztettek az amerikai Massachusets Institute of Technology (MIT) és a Harvard kutatói.

A Nature-ben április 29-én publikált tanulmányukban beszámolnak arról, hogy a  CARMEN (Combinatorial Arrayed Reactions for Multiplexed Evaluation of Nucleic acids – a nukleinsavak multiplex értékelésére szolgáló kombinatorikus reakciók)  néven emlegetett diagnosztikai eszköz egy korábbi módszer továbbfejlesztése. A molekuláris diagnosztikai platform lényege, hogy kisebb, tablet méretű felületen található mikrocellákba egymás mellé kerülnek az egyedi minták és a SARS-CoV-2 vírus kimutatásra alkalmas reagensek.

A CARMENFotó: Michael James Butts/ MIT

A CARMEN platform használatakor a kutatók a vírus RNS-ét izolálják a mintákból, és  – hasonlóan a vírus valós idejű kimutatásához használt qPCR diagnosztikához – másolatokat készítenek belőle. A speciális Cas13 CRISPR-proteint tartalmazó reagensekkel operáló, mintánként mindössze két pipettacseppnyi anyagot igénylő módszer a tanulmány szerint az RNS kivonásától az eredményekig mindössze nyolc órát vesz igénybe.

A kutatók szerint a CARMEN a SARS-CoV-2 mellett még további 150 más virális kórokozó kimutatására is alkalmazható.

Járvány, klímaváltozás, forradalmak – mindez csak három dermesztő arca annak a felbolydult világnak, ami ránk vár. Lesz még neki jó pár. Ha teheted, segítsd a munkánkat, mi megháláljuk a bizalmadat, és ebben a nagy zavarodottságban hitelesen, alaposan és közérthetően magyarázzuk el, hogy a legégetőbb kérdésekre milyen válaszokat adnak a sárgolyó legnagyobb elméi. Maradj velünk. Támogatom a Qubit szerkesztőségét!