Csillagszomszédjait bekebelező pulzárt talált a Mennyország Szeme

Nincsen jövőnk tudomány nélkül, nincsen Qubit nélkületek. Támogasd a munkánkat!

Egy eddig ismeretlen szupergyors pulzárt azonosított a 27 ezer fényévre található Herkules csillagkép Messier 92 (más néven M92 vagy NGC 6341) gömbhalmazában a Mennyország Szemeként is emlegetett FAST (Five-hundred-meter Aperture Spherical radio Telescope) nevű, fél kilométeres apertúrájú egytányéros kínai rádióteleszkóp, amelyet januárban élesítettek.

A Kínai Tudományos Akadémia Nemzeti Obszervatóriumához tartozó Kujcsou tartományban megépített FAST csillagászai az Astrophisical Journal folyóiratban közreadott cikkükben számoltak be felfedezésükről.

A Messier 92 (más néven M92 vagy NGC 6341) gömbhalmaz a Herkules csillagképbenFotó: ESA/Hubble & NASA Acknowledgemen

Eszerint a PSR J1717+4307A, illetve M92A néven lajstromba vett, saját tengelye körül másodpercenként 316,5 fordulattal pörgő, 0,18 naptömegű objektum egy bináris rendszer része. A felfedezés jelentősége, hogy a több mint 300 ezer csillagot tartalmazó gömbhalmazban található pulzár szokatlan módon nem csak egyetlen csillagszomszédjának anyagából nyeri energiáját, hanem valószínűsíthetően többéből is.

Az M92A fantáziarajzaFotó: Francesco Ferraro/ European Space Agency

A milliszekundumos kategóriába tartozó pulzárok olyan rendkívül erős mágneses terű rendkívül gyorsan forgó neutroncsillagok, amelyek több százszor is körbefordulnak egyetlen másodperc alatt. Nagy forgási sebességüket az őket tápláló kísérőcsillagról eredő akkréciós korong perdülete adja, a korong pulzárra zuhanó anyaga a pulzárhoz közeledve ugyanis egyre gyorsabban forog. Amikor az anyagátadás befejeződik, az akkréciós korong elfogy, és feltűnik a gyorsan, de fokozatosan lassulva forgó pulzár.

Járvány, klímaváltozás, forradalmak – mindez csak három dermesztő arca annak a felbolydult világnak, ami ránk vár. Lesz még neki jó pár. Ha teheted, segítsd a munkánkat, mi megháláljuk a bizalmadat, és ebben a nagy zavarodottságban hitelesen, alaposan és közérthetően magyarázzuk el, hogy a legégetőbb kérdésekre milyen válaszokat adnak a sárgolyó legnagyobb elméi. Maradj velünk. Támogatom a Qubit szerkesztőségét!