A maszkviselés jelentősen csökkenti a vírus terjedését, derül ki a hongkongi hörcsögkísérletekből

2020.05.18. · tudomány

A maszkok viselése a COVID-19-járvány felbukkanása óta ádáz viták tárgya világszerte. A Hongkongi Egyetem mikrobiológia tanszékén működő virológia labor hosszú távú állatkísérletben bizonyította, hogy a SARS-CoV-2 koronavírus terjedését jelentős mértékben csökkenti már egy egyszerű egészségügyi, más néven sebészi maszk is.

Hörcsögökkel végzett kísérleteink szerint a maszkhasználat 75 százalékkal csökkentette az érintkezésmentes átvitelt  – idézte a South China Morning Post Jüen Kvok Jüng mikrobiológus professzort, a kutatás vezetőjét.

A hongkongi kutatók az új koronavírussal mesterségesen megfertőzött és fertőzésmentes hörcsögöket helyeztek egymással szomszédos ketrecekben, és azt vizsgálták, hogy a közös válaszfalakra helyezett maszkok mennyiben védik meg az egészséges egyedeket. A cseppfertőzést szimuláló kísérletnek abban a szakaszában, amikor semmiféle fizikai akadálya nem volt a SARS-CoV-2 terjedésének, egyetlen fertőzött egyed 7 nap alatt 15 egészséges állatból 10-et megfertőzött. Amikor a fertőzött egyedek ketreceinek falát sebészi maszkkal zárták el, akkor viszont 15-ből csak 2 hörcsög kapta el a vírust. A kontrollkísérletben csak az egészséges egyedek ketrecére került maszk, aminek duplájára emelkedett a fertőzések száma.

A kutatócsoport vezetője szerint mindez egyértelműen bizonyítja, hogy a maszkviselés hatékony eszköz az egészségesek védelmére.

Jüen Kvok-jüng professzor maszkban egy januári sajtótájékoztatón
photo_camera Jüen Kvok Jüng professzor maszkban egy januári sajtótájékoztatón Fotó: EyePress News via AFP

A hongkongi kutatócsoport azért választotta kísérleti alanynak a szíriai aranyhörcsögöt (Mesocricetus auratus), mert a fajról már januárban kiderítették, hogy az emberéhez hasonló enzimreceptorai miatt hasonlóan reagál a SARS-CoV-2 fertőzésre, mint az ember. A COVID-19 lefolyása és szövődményei is nagy hasonlóságot mutatnak az állatban, és a vírus is ugyanúgy cseppfertőzéssel terjed hörcsögről hörcsögre, mint emberről emberre.

A mikrobiológusok szerint kísérletsorozatuk további érdekessége, hogy kiderült: azok a hörcsögök, amelyek a maszk ellenére is megfertőződtek, sokkal enyhébb tüneteket produkáltak, mint azok, amelyeket közvetlenül oltottak be a vírussal, illetve azok, amelyek maszk hiányában fertőződtek meg. Magyarán a maszkon keresztüli fertőződés jóval alacsonyabb kockázattal jár.

Jüen Kvok Jüng ezért arra hívta fel a figyelmet, hogy amíg nem készül el a hatékony és mindenki számára elérhető vakcina, addig a maszkot fokozottan ajánlott továbbra is hordani, főleg nyilvános helyeken és zárt terekben.