A maszkviselés jelentősen csökkenti a vírus terjedését, derül ki a hongkongi hörcsögkísérletekből

Nincsen túlélhető és fenntartható jövőnk tudomány nélkül, ahogy nekünk sincsen nélkületek. Támogasd a Qubit munkáját!

A maszkok viselése a COVID-19-járvány felbukkanása óta ádáz viták tárgya világszerte. A Hongkongi Egyetem mikrobiológia tanszékén működő virológia labor hosszú távú állatkísérletben bizonyította, hogy a SARS-CoV-2 koronavírus terjedését jelentős mértékben csökkenti már egy egyszerű egészségügyi, más néven sebészi maszk is.

Hörcsögökkel végzett kísérleteink szerint a maszkhasználat 75 százalékkal csökkentette az érintkezésmentes átvitelt  – idézte a South China Morning Post Jüen Kvok Jüng mikrobiológus professzort, a kutatás vezetőjét.

A hongkongi kutatók az új koronavírussal mesterségesen megfertőzött és fertőzésmentes hörcsögöket helyeztek egymással szomszédos ketrecekben, és azt vizsgálták, hogy a közös válaszfalakra helyezett maszkok mennyiben védik meg az egészséges egyedeket. A cseppfertőzést szimuláló kísérletnek abban a szakaszában, amikor semmiféle fizikai akadálya nem volt a SARS-CoV-2 terjedésének, egyetlen fertőzött egyed 7 nap alatt 15 egészséges állatból 10-et megfertőzött. Amikor a fertőzött egyedek ketreceinek falát sebészi maszkkal zárták el, akkor viszont 15-ből csak 2 hörcsög kapta el a vírust. A kontrollkísérletben csak az egészséges egyedek ketrecére került maszk, aminek duplájára emelkedett a fertőzések száma.

A kutatócsoport vezetője szerint mindez egyértelműen bizonyítja, hogy a maszkviselés hatékony eszköz az egészségesek védelmére.

Jüen Kvok Jüng professzor maszkban egy januári sajtótájékoztatónFotó: EyePress News via AFP

A hongkongi kutatócsoport azért választotta kísérleti alanynak a szíriai aranyhörcsögöt (Mesocricetus auratus), mert a fajról már januárban kiderítették, hogy az emberéhez hasonló enzimreceptorai miatt hasonlóan reagál a SARS-CoV-2 fertőzésre, mint az ember. A COVID-19 lefolyása és szövődményei is nagy hasonlóságot mutatnak az állatban, és a vírus is ugyanúgy cseppfertőzéssel terjed hörcsögről hörcsögre, mint emberről emberre.

A mikrobiológusok szerint kísérletsorozatuk további érdekessége, hogy kiderült: azok a hörcsögök, amelyek a maszk ellenére is megfertőződtek, sokkal enyhébb tüneteket produkáltak, mint azok, amelyeket közvetlenül oltottak be a vírussal, illetve azok, amelyek maszk hiányában fertőződtek meg. Magyarán a maszkon keresztüli fertőződés jóval alacsonyabb kockázattal jár.

Jüen Kvok Jüng ezért arra hívta fel a figyelmet, hogy amíg nem készül el a hatékony és mindenki számára elérhető vakcina, addig a maszkot fokozottan ajánlott továbbra is hordani, főleg nyilvános helyeken és zárt terekben.

Ha tetszik, amit csinálunk, ha te is fontosnak tartod, hogy magyar nyelven legyen egy okos és közérthető lap, ami nem a politikai barikádok csatazajáról tudósít, hanem a ránk váró – bátran mondjuk ki, ez az év is megmutatta, mennyire nem túlzás ez – civilizációs kihívásokkal foglalkozik, ami fel meri tenni a jövőnkkel kapcsolatos igazi kérdéseket, és meg is mutatja a modern tudomány válaszait mindezekre, nos ha ez szerinted is olyan égetően fontos, ahogy mi gondoljuk: heroikus munkát végző hat újságíróval, sok tucatnyi kutatóval és csak egy egészen kicsi kiadóval a hátunk mögött, akkor támogasd a munkánkat rendszeresen – számít a segítséged!