13 ezer évesnél is öregebb a legrégibb ismert kínai műalkotás

Nincsen jövőnk tudomány nélkül, nincsen Qubit nélkületek. Támogasd a munkánkat!

Kelet-Ázsiában a véltnél több mint 8500 évvel korábban jelentek meg az első háromdimenziós állatábrázolások – állítja a PLOS One folyóiratban június 10-én megjelent archeológiai tanulmány.

A kínai Honan tartományban található lingcsingi régészeti lelőhelyről még 2013-ban előkerült leletek kormeghatározását végző nemzetközi kutatócsoport szerint 13 500 éves az a megégett, így pontosan nem azonosítható emlősállat csontjából faragott madárfigura, amely így jelenleg a legrégibb ismert kínai műalkotás.

A kutatók szerint az egykori művészek kőeszközökkel, a dörzsölés, a vájás, a karcolás és a vésés módszereivel dolgoztak. Az archeológusok úgy vélik, hogy a mindössze 1,5 centiméteres, vélhetően valamilyen énekesmadarat ábrázoló szobrocska egy jégkorszaki vadászó-gyűjtögető kultúra alkotása. A tanulmány szerint a madarat nagy hozzáértéssel készítették, farka pont elég nagy ahhoz, hogy a talpára állított figura ne boruljon fel.

A másfél centiméteres kínai madárka több nézetbőlFotó: Francesco d’Errico

A legrégebbi ismert, a mai Dél-Németország területéről előkerült háromdimenziós, mamutagyarból faragott szobrok 40 ezer évesek.

Járvány, klímaváltozás, forradalmak – mindez csak három dermesztő arca annak a felbolydult világnak, ami ránk vár. Lesz még neki jó pár. Ha teheted, segítsd a munkánkat, mi megháláljuk a bizalmadat, és ebben a nagy zavarodottságban hitelesen, alaposan és közérthetően magyarázzuk el, hogy a legégetőbb kérdésekre milyen válaszokat adnak a sárgolyó legnagyobb elméi. Maradj velünk. Támogatom a Qubit szerkesztőségét!