Egy magzati artéria fennmaradása bizonyítja, hogy az emberi evolúciónak még nincs vége

Nincsen túlélhető és fenntartható jövőnk tudomány nélkül, ahogy nekünk sincsen nélkületek. Támogasd a Qubit munkáját!

Az ember biológiai törzsfejlődésének végéről szóló viták rendre napirendre kerülnek a a tudományos világban.

Az ausztráliai Flinders Egyetem és az Adelaide-i Egyetem kutatóinak a Journal of Anatomy folyóiratban publikált tanulmánya a legfrissebb bizonyíték arra, hogy a Homo sapiens evolúciója jelenleg is zajlik.

Az ausztrál anatómusok ugyanis tudományos célra felajánlott 80 végtag és a vonatkozó több évszázadnyi szakirodalom vizsgálata alapján arra jutottak, hogy egyre több embernél marad meg egy ideiglenes artéria az alkar közepén.

Mint az ismert, az emberi egyedfejlődés során a két alkari ütőér (az arteria radialis, vagy orsócsontütőér, illetve az arteria ulnaris, miszerint singcsontütőér) között a magzati korban fut egy olyan artéria, amely a terhesség nyolcadik hetére rendszerint felszívódik, miután betöltötte a feladatát, vagyis azt, hogy vérrel lássa el a növekvő kezeket.

Az arteria ulnaris és az arteria radialis elhelyezkedéseForrás: Wikipédia

Az ausztrál kutatók szerint ez az artéria az elmúlt pár évszázadban egyre több emberben marad meg élete végéig. Ráadásul folyamatosan növekszik azoknak a száma, akik egy plusz artériával büszkélkedhetnek. Míg a 18. században a vizsgált alanyok 10 százalékánál fedezték fel az arteria medianust, a 20. század végére már 30 százaléknál. Napjainkban az arány 35 százalék a teljes népességen belül. Amennyiben marad ez az ütem, a 21. század végére akár minden felnőtt ember alkarjában ott marad ez az artéria, a kutatók szerint az 50 százalékos arány átlépése után pedig nem egy variánsról, hanem anatómiai szabályszerűségről lehet majd beszélni.

A kutatók úgy vélik, hogy a medián artéria olyan mikroevolúciós fejlemény, amely egyértelműen bizonyítja, hogy a Homo sapiens törzsfejlődése nem lezárt folyamat.

A kutatók szerint a változást az arteria medianus fejlődését szabályozó gének mutációja okozhatta, vagy/és az anya egészségügyi problémái a várandósság ideje alatt. Az pedig, hogy a változás ilyen sebességgel és mértékben terjedt valamiféle evolúciós előnyre utalhat. A kutatók szerint magyarázat lehet, hogy a medián artéria megmaradása növeli a kezek vérellátását.