Ez a japán űrkikötő mutatja az utat a városi űrközpontok tervezésében

Nincsen túlélhető és fenntartható jövőnk tudomány nélkül, ahogy nekünk sincsen nélkületek. Támogasd a Qubit munkáját!

Az űrturizmus érkezésével az embereknek alapvető koncepciókat kell újragondolniuk az űrutazásról: az utasokat szállító gépeket nem óriási rakéták lövik majd ki, ezért nem lesz szükség elszigetelni a kilövőállomásokat, sőt a városok részeivé kell majd tenni a kereskedelmi űrközpontokat. Ezt a váltást készíti most elő a Spaceport City nevű japán űrkikötő-projekt. 

Az űrkikötőt a Tokiói-öböl egyik szigetére álmodták meg, így a napelemektől hemzsegő épületegyüttes hátterében a japán főváros felhőkarcolói is feltűnnek. Az űrkikötőt tervező Noiz Architects szerint a következő években a városi tájkép részévé válhatnak a hasonló helyszínek, és a kereskedelmi űrutazás elterjedésével önmagukban is kedvelt látogatóközpontokká válhatnak.

A tervezőcég víziója szerint az egynapos űrkirándulások kiindulópontján kutatóintézetek, oktatási intézmények és üzletek mellett többek között egy szálloda, egy IMAX mozi, egy múzeum és egy szórakozóhely is helyet kap, és természetesen mind valamilyen űrtematikát követ majd.

Forrás: Space Port Japan Association, Dentsu, Canaria, Noiz Architects

A helyszínt elektromos autókat és önvezető vonatokat szállító hidakon keresztül lehet megközelíteni, így szó szerint is hidat teremtenek a városok és legújabb technológiákat felvonultató futurisztikus központ között.

A Spaceport Cityről induló járatok csak szuborbitális repülésre, vagyis űrugrásra nyújtanak lehetőséget, tehát a függőlegesen kilőtt rakéták helyett vízszintesen felszálló gépek szállítják az embereket, akiknek így valamivel klasszikusabb repülésélményben lehet részük.

Forrás: Space Port Japan Association, Dentsu, Canaria, Noiz Architects

Ilyen szolgáltatás indítására készül a Jeff Bezos-féle Blue Origin és a Virgin Galactic is – utóbbi sikeresen tesztelte űrhajóját, és már több mint 600 utas jelentkezett a 250 ezer dollárba kerülő kiruccanásra, ami a cég reményei szerint akár már jövőre megvalósulhat.

A Virgin legalább 80 kilométeres magasságra szeretne feljutni, hogy az utasok néhány percre megtapasztalhassák a súlytalanságot. Bár az utazás csak másfél óráig tart majd, az utasoknak egy háromnapos kiképzésen kell előtte részt venniük. A Spaceport City a kiképzéshez szükséges környezetet is biztosítja, orvosi központtal, konditeremmel és szimulációs gyakorlatokkal.

Forrás: Space Port Japan Association, Dentsu, Canaria, Noiz Architects

Az Egyesült Államokban már zajlanak az első városi űrkikötők munkálatai, a texasi Houstonban és a coloradói Denver külvárosában. A városi projektek (amelyeket Elon Musk is támogat) elsődleges célja, hogy az űripar különböző szereplőit bevonzzák, és sikeresen meggyőzzék a lakosságot, hogy megéri űrkikötőt létesíteni és fenntartani.

A Spaceport Japan nonprofit szervezet igazgatója, Hidetaka Aoki szerint a végső cél az olyan, két pont közötti űrutazások lehetővé tétele, amellyel mondjuk egy óra alatt el lehetne jutni Hongkongból Los Angelesbe. Ez azonban még évtizedekre lehet, így egyelőre a közösségek tájékoztatása, és az űrugrásokra való felkészülés az első.

Forrás: Space Port Japan Association, Dentsu, Canaria, Noiz Architects

Kapcsolódó cikkek a Qubiten: