Norvégia az első ország, ahol már több elektromos autót adnak el, mint hagyományosat
Először fordult elő, hogy egy országban egy év alatt több elektromos autót adjanak el, mint bármilyen fosszilis eredetű üzemanyagot használó járművet, beleértve a benzines és dízelautókat, valamint a hibrideket is: Norvégiában 54,3 százalékra nőtt az elektromos autók aránya az autópiacon 2020-ban.
Az akkumulátorral működő autók részesedése egy évvel korábban 42,4 százalék volt, míg tíz éve alig érte el az 1 százalékot; a korábban szinte egyeduralkodónak számító dízelautók aránya pedig a 2011-es 75,7 százalékról csökkent 8,6-ra. – írja a Reuters. Az országban 141 412 autót vásároltak 2020-ban, ebből 76 789 volt elektromos.
Norvégia a tervek szerint 2025-ig teljesen betiltaná a benzines és dízelautók eladását, és a vásárlókat azzal ösztönzi a zöld alternatíva felkarolására, hogy az elektromos járművek kereskedelmét és használatát minden olyan adó alól mentesíti, amely a fosszilis tüzelőanyagokra támaszkodó autókat terheli. Ez az autógyártó cégek figyelmét is felkeltette, így Norvégia az elmúlt években kísérleti tereppé vált a környezetbarát közlekedés jövőjének tesztelésére.
Az akkumulátoros autók részaránya ráadásul hónapról hónapra emelkedik, decemberben már 66,7 százalékban ilyen járműveket vásároltak Norvégiában. Ez azt is jelenti, hogy a legnagyobb számban eladott modellek toplistája is egészen máshogy néz ki a többi európai országhoz képest: a 2019-es győztes, a Tesla Model 3 ugyan visszacsúszott a második helyre, de a helyét egy másik elektromos autó, az Audi e-tron vette át. Idén még több elektromos modell kerül bemutatásra Norvégiában: a Tesla Model Y mellett a Ford, a BMW és a Volkswagen is elektromos SUV-kkal jelentkezik 2021-ben.
„Azt jósoljuk, hogy az eletromos autók a piac 65 százalékát teszik majd ki 2021-ben. Ha ezt sikerül elérni, az is valósággá válhat, hogy 2025-re kizárólag zéró kibocsátású autók alkossák a piacot” – mondta Christina Bu, a norvégiai elektromosautó-szövetség vezetője.
Kapcsolódó cikkek a Qubiten: