Meghízott a világ a járványban, a farmervásárlók negyedének méretet kellett váltania

Nincsen jövőnk tudomány nélkül, nincsen Qubit nélkületek. Támogasd a munkánkat!

Az AP-nek adott interjút hétfőn a Levi’s elnök-vezérigazgatója, Chip Bergh. Amint a kijárási korlátozások megszűntek az Egyesült Államokban, az amerikaiak nekiálltak, hogy frissítsék ruhatárukat – ami jól is jött a San Franciscó-i cégnek, mivel a ruhaipar a koronavírus-világjárvány első vesztesei közé tartozott.

Az idei lendületes újraindulás hatására a cég frissítette az első félévre vonatkozó kilátásait, részvényei árfolyama pedig 30 százalékkal emelkedett 2021-ben. A vállalat ettől függetlenül továbbra is nehézségekkel küzd a munkaerőhiány és a növekvő pamutárak miatt, az amerikai piacon kívül pedig továbbra is veszteségeket kell elkönyvelnie. A nemzetközi piacok adták a Levi’s 4,45 milliárd dolláros éves bevételének több mint felét a tavalyi évben, de Európában például a boltjai 30 százaléka még mindig zárva tart.

Új korszak, új nadrágméret

Bergh szerint ismét beköszöntött a farmerkorszak a járvány mackónadrágos hónapjai után, amikor sokan legfeljebb felül öltöztek ki az online találkozók kedvéért. A cég meglepve tapasztalta, hogy a vásárlók 25 százaléka méretet váltott a járvány után, ez ugyanúgy jellemző volt a férfiakra, mint a nőkre. A jelek szerint nemcsak hízás miatt váltanak a vevők, mert sokan kisebb méretre álltak át. A vezérigazgató azt nem mondta, hogy mindez csak az amerikai vásárlókra vonatkozik-e.

Annyi biztos, hogy a világjárványban megnőtt a hízás kockázata azoknál, akik a korábbinál sokkal kevésbé tudtak aktív életet élni, esetleg evéssel és ivással birkóztak meg a járvánnyal járó stresszel.

Egy kisebb, de hosszú távú amerikai tanulmány 269 alany testsúlyváltozásait kísérte figyelemmel, és arra jutott, hogy a megváltozott életmódú résztvevők havonta mintegy 70 dekagrammos súlygyarapodást értek el – nem mintha ez lett volna a cél. Az Amerikai Pszichológiai Társaság háromezer fős kutatásában a résztvevők 42 százaléka számolt be nem kívánt súlygyarapodásról, igaz, 18 százalékuk viszont fogyott, bár azt sem szándékosan. A hízás és a fogyás átlagos mértéke ebben a vizsgálatban nem is volt csekély: a válaszadók átlagosan 13 kilogrammal gyarapodtak, és majdnem ugyanennyivel fogytak.

Nemcsak a Levi’s-vezérigazgató szavaiból tűnik tehát úgy, hogy a világjárvány időszakában sokaknak megváltozott a testsúlya. Még időbe telik, hogy kiderüljön, mennyit hízott a világ gazdagabbik fele, a KSH például öt évente mutatja az erről szóló adatokat. A legutóbbi, 2019-es adatközlés szerint a magyarországi férfiak 65,2 százaléka és a nők 51,9 százaléka volt túlsúlyos vagy elhízott (míg tíz évvel korábban 59,4, illetve 48,8 százalék volt ez az arány).

Kapcsolódó cikkek a Qubiten: