A 26 millió éve élt óriás orrszarvú olyan magas volt, mint egy mai zsiráf és olyan termetes, mint négy afrikai elefánt

A valaha élt legnagyobb szárazföldi emlős lehetett az az ősi óriás orrszarvú, amelyet Kína északnyugati részén fedeztek fel és most új fajként határoztak meg a pekingi Gerinces Paleontológiai és Paleoantropológia Intézet kutatói.

A Nature Communications Biology folyóiratban csütörtökön publikált kutatási eredmény szerint a mintegy 26,5 millió évvel ezelőtt élt Paraceratherium linxiaense testtömege elérte a 21 tonnát, fejmagassága pedig 7 méter is lehetett. Vagyis négyszer olyan nehéz volt, mint egy mai afrikai elefánt (Loxodonta africana) és legalább olyan magas, mint egy zsiráf (Giraffa camelopardalis).

A 2015-ben megtalált maradványok morfológia és filogenetikai elemzése szerint az új faj jelentősen különbözik, illetve különbözött a Paraceratherium génuszba sorolt eddig ismert óriás orrszarvúaktól.

A Paraceratherium linxiaense és alatta egy mai orrszarvúFotó: CHEN Yu/ Gerinces Paleontológiai és Plaeoantroplógiai Intézet, Peking

A pekingi Gerinces Paleontológiai és Paleoantropológia Intézet közleménye szerint a jó állapotban konzerválódott koponya és állkapocs alapján a fajnak a modern tapírhoz (Tapirus terrestris) hasonló karcsú feje és előrenyúló orrnyerge volt és közeli rokonságot mutat a mai Pakisztán területén élt fajokkal, ami arra utal, hogy a Paraceratherium linxiaense Közép-Ázsián és a Tibeti-fensíkon keresztül vándorolva alakult önálló fajjá.