Megfeleződött a korallzátonyok globális területe az elmúlt hetven évben

2021.09.21. · tudomány

A túlhalászat, a környezetszennyezés és a globális felmelegedés miatt az 1950-es évek óta felére csökkent a világ korallzátonyainak területe – olvasható a One Earth folyóiratban a napokban megjelent tanulmányban, amely a kanadai Brit Columbiai Egyetem által vezetett nemzetközi kutatócsoport eredményeit összegzi.

A kutatócsoport közel 15 ezer korábbi tudományos publikáció elemzése után megállapította, hogy 1957 és 2007 között a korallzátonyok fajdiverzitása több mint 60 százalékkal csökkent, és ugyanekkora arányban redukálódott a korallokon kifogott halmennyiség is. Mindezzel mintegy felére esett vissza a tengeri élőhelyek ökoszisztéma-szolgáltatásának értéke. A kutatás szerint egyértelmű, hogy a korallzátonyok halbőségének és biodiverzitásának hanyatlása elsősorban a kis szigeteket és az ott lakókat sújtja.

Koralltársulás az Indiai-óceánban
photo_camera Koralltársulás az Indiai-óceánban Fotó: GABRIEL BARATHIEU/Biosphoto via AFP

A tanulmány szerzői szerint a legnagyobb visszaesés Pápua-Új-Guineában, Jamaica és Belize térségében történt. A karibi térségben a tengeri élőhelyek kiterjedése évente mintegy 0,25 százalékkal csökken.

Közismert, hogy a korallzátonyok a Föld legérzékenyebb ökoszisztémái közé tartoznak, a tanulmány jegyző kutatók szerint pusztulásuk a 21. században sem lassult le.