A mai gémekhez hasonlóan vadásztak az újonnan azonosított krokodilfejű dinoszauruszok

2021.09.30. · tudomány

Az angliai Wight-sziget területén hozzávetőlegesen 125 millió évvel ezelőtt a ma ismert gázlómadarakhoz hasonló viselkedésű, de legalább 9 méter testhosszúságú, méteres fejű ragadozók is éltek. Legalábbis ez derül ki a szigeten működő dinoszauruszmúzeum szeptember 29-i közleményéből.

Az őslénytani névjegyzéket Ceratosuchops inferodios és Riparovenator milnerae néven bővítő két faj a kutatók szerint a Tyrannosaurus rexnél is hatalmasabb, kétéltű életmódú Spinosaurusokkal állhatott rokonságban.

A korai kréta időszakban élt őslények a vízparti területek vadászai lehettek, az élőhelyek sajátossága alapján halra és szárazföldi állatokra egyaránt vadászhattak, méghozzá ugyanabban az időszakban. Az egyaránt krokodilszerű, de némileg eltérő formájú állkapcsaik arra utalnak ugyanis, hogy zsákmányszerzési stratégiájuk is más volt, így nem jelentettek konkurenciát egymásnak.

photo_camera Előtérben a Ceratosuchops inferodios, mögötte pedig a Riparovenator milnerae fantáziarajza Illusztráció: Anthony Hutchings

Ma sem ritka, hogy ugyanannak az ökoszisztémának része két hasonló és közeli rokonságban álló ragadozó – olvasható a LiveScience által is ismertetett közleményben.

A spinosauridák családjának evolúciója még erősen homályos, a korszak kutatói még abban sem értenek egyet, hogy a késő kréta kori Spinosaurus a mai gázlómadarakhoz hasonló a partmentén portyázott-e, vagy inkább úszva zsákmányol-e, mint a mai krokodilok. Az új felfedezés azt viszont tisztázta, hogy a dinoszauruszok e csoportja először a mai Európa területén fejlődhetett ki, és csak később terjedt el Ázsiában és az Afrikára és Dél-Amerikára szakadó Gondwana szuperkontinensen.