Pac-Man él, és a NASA szerint a Nagy Magellán-felhőben van

Pac-Mant mindenki ismeri: a története akkor kezdődött, amikor a Namco legendás játékfejlesztője, Ivatani Tóru egy megkezdett pizzában megpillantotta a játékfigura körvonalait. Ilyen alapon mi is megláthatjuk Pac-Mant az összes körformában, amiből hiányzik egy két sugár és egy körív által határolt körcikk. Az asszociációt tovább fokozhatja, ha a fennmaradó terület sárgás árnyalatú.

A NASA nemrég az űrben, pontosabban az N63A szupernóva-robbanás maradványaiban bukkant rá Pac-Manre, a Tejútrendszertől 163 000 fényévnyire található Nagy Magellán-felhőben. Bár ez a galaxis azon kevesek egyike, amik szabad szemmel is láthatók a Földről, a NASA a Hubble űrteleszkóppal észlelte a narancssárga égi tüneményt.

A Nagy Magellán-felhőnek számos csillagformáló régiója van: az itteni hatalmas gázfelhők cseppfolyóssá válnak, és protocsillagok képződnek belőlük. A Pac-Manre hasonlító szupernóva-maradványt is az egyik galaktikus csillagkeltetőben észlelték; a körülötte látható csillagok tovább fokozzák a lefotózott szupernóva és a fényes bogyókat zabáló játékhős közti hasonlóságokat.

photo_camera Pac-Man, ahogy a Hubble űrteleszkóp látja, 163 000 fényévnyire a Tejútrendszertől. Fotó: NASA

A szupernóvák – a gáz és a nehéz elemek felrobbantásával – beindítják a környező területeken a csillag- és bolygóképződést. A NASA szerint a most észlelt szupernóva-robbanás erőteljes lökéshullámai azonban megállították ezt a folyamatot, mivel eloszlatták a csillagképződéshez szükséges környezeti gázt. Az N63A azonban viszonylag fiatal képződmény: valószínű, hogy a végleges konfigurációja kialakulása után önálló csillagkeltetővé fog válni.