Végveszélyben vannak a szitakötők

2021.12.14. · tudomány

A Természetvédelmi Világszövetség (IUCN) frissen megjelent jelentése szerint nagy bajban vannak a szitakötők: a jelenleg nyilvántartott 6016 faj 16 százaléka került a kihalás közelébe. A legnagyobb probléma a vizes élőhelyek pusztítása, az állatok élőhelyét elsősorban az erdőirtások és a mezőgazdaság veszélyezteti, Délkelet-Ázsiában például a pálmaolaj-termelés veszélyezteti a szitakötők fennmaradását.

Viola Clasnitzer biológus szerint ezek aggasztó jelek: jelenleg a kutatók csak találgatni tudnak, hogy mennyi kárt tud még elviselni a természet, mielőtt összeomlana az ökoszisztéma. Az IUCN veszélyeztetett fajokat nyilvántartó vörös listáján idén első alkalommal szerepel negyvenezernél több tétel, a jelenlegi állapot szerint 40,084 faj fennmaradása van veszélyben.

Nem felesleges a mocsár

Bruno Oberle, a Természetvédelmi Világszövetség főigazgatója szerint a mostani eredmények nem egyedül a szitakötők számára aggasztóak, a vörös lista frissítése elsősorban az állatok élőhelyeinek pusztulására világítanak rá. A mocsaras vidékek háromszor olyan gyorsan pusztulnak, mint az erdők, ez pedig számos itt élő faj létét sodorja veszélybe.

A Ramsar Convention on Wetlands 2018-as jelentése szerint 1970 és 2015 között az ilyen élőhelyek 35 százalékát pusztították el, a mocsarakat később pedig javarészt termőföldként hasznosították. A vizes élőhelyeket az urbanizáció is veszélyezteti. Craig Hilton-Taylor, a szövetség vörös listájáért felelős osztályának vezetője szerint a mocsár és az ember közötti viszony alapvetően elhibázott: világszerte feleslegesnek tartják ezeket a területeket, a lecsapolásukkal pedig hasznosítani akarják őket, de ezzel nem javítják, hanem csak rontják a helyzetet.

A mocsarak rengeteg szenet kötnek meg, tiszta vízzel és élelemmel látják el a közelben élő állatokat és embereket, Oberle szerint mégis mostohán bánnak velük. A mostani jelentéstől a kutatók azt várják, hogy sikerül felhívni a közvélemény figyelmét a vizes élőhelyek fontosságára: a szitakötőket mindenki ismeri, és talán könnyebb elképzelni egy olyan világot, ahol nincsenek többé, mint felmérni azt, hogy a büdös, süppedős és kellemetlen mocsár valóban nélkülözhetetlen a bolygó működéséhez.